
Kategori Debatt


Så ökar vi elektrifieringstakten – lärdomar från Laddguldet, Sveriges bästa kommuner och fastighetsägare på eldrift
Effektiva processer främjar lokalt företagande. Finalisten Söderhamns kommun har genom korta handläggningsprocesser och tät dialog med lokala näringsidkare kunnat erbjuda strategiskt utbyggnad av laddinfrastrukturen. I rollen som ”möjliggörare”…

Det kan vi förvänta oss av den nya infrastrukturplanen
Pengarna. Planen har en ram på 1 171 miljarder kronor, varav 607 miljarder kronor till utveckling av transportinfrastruktur, 354 miljarder kronor till underhåll av statliga vägar och 210 miljarder…

Reduktionsplikten höjs – men företag och kommuner kan göra ännu mer
1. Reduktionsplikten finns kvar och utvecklas. Reduktionsplikten anger hur mycket klimatpåverkan från bensin och diesel måste minska jämfört med om den är helt fossil. Under förra mandatperioden höjdes nivån…

Efter Trafikverkets utsläppslarm: Så kan Sverige undvika dryga EU-böter
1. Elektrifieringstakten måste öka. Sverige litar nu på elektrifieringen för att klimatmålen, men medan andelen laddbara personbilar i nyregistreringen ökade med 25% globalt, så visar Trafikverket att den i…

Läckta dokument – Så ska EU få fart på sin elbilsmarknad
1. Uppmaning till medlemsstaterna: Gynna elbilarna. Efter att försäljningen av nya elbilar i fjol ökade 25 procent globalt men minskade 6% i EU, var EU-kommissionen nära att föreslå en…

2030-sekretariatet: Rekordsnabb minskning av gasbilar på svenska vägar – klimatmålen försvåras
Den som kör på biogas istället för fossila drivmedel, minskar klimatpåverkan med i snitt åttio procent – och det kan otroligt nog bli över hundra procents utsläppsminskning om…

Tysklands energi- och klimatpolitik – vad vi vet, tror och förutspår
1. Inget klimatval – men inte heller anti-klimat Klimat- och energipolitiken var ett centralt skäl till att den förra koalitionsregeringen sprack. De kunde inte enas om politiken för…

Skrotningspremien 6 månader: Minimalt intresse, maximal förbättringspotential
Debattartikeln publicerades först i Aktuell hållbarhet 24 februari 2025 Av skrotningspremiens anslag på 250 miljoner kronor gick endast två (!) miljoner åt i fjol. Av årets lika stora…

Fem exempel från Uppsala visar vägen för klimatomställningen
Är omställningen lätt, lustfylld och lönsam så tar den fart. Här är fem exempel från Uppsala som visar hur det kan ske. Debattartikeln publicerades först i Uppsala Nya…

EU-kommissionens klimatagenda för 2025
När EU-kommissionens ordförande van der Leyen utsåg sina kommissionärer, fick var och en av dem ett personligt brev med vad som förväntas av dem. Fokus är på att…

Är skattebefriad diesel verkligen rätt väg för jordbruket?
Finansdepartementet skickade den 10 februari ut ett förslag om att förlänga skattenedsättningen på fossil diesel för jord-, skogs- och vattenbrukets arbetsmaskiner, skepp och båtar också hela 2026. Organisationer, kommuner och…

Nöjda cyklister och tågresenärer ratar bilen
Satsningar på gång, cykel och kollektivtrafik ger bättre närmiljö, hälsa och trafiksäkerhet. Frågan om de bidrar väsentligt till lägre klimatpåverkan är omdebatterad. Kommunala data tyder på att så…

Engagemanget lever – 7 av 10 vill beskatta klimatpåverkan hårdare
I dessa oroliga tider finns det en risk att klimatarbetet stannar av – och att man som företag, organisation eller individ känner sig ensam i sitt engagemang, omgiven…

Knepigt att söka laddstöd – men nytt förslag kan förenkla rejält
Idag är det otydligt vilket stöd som gäller för den som vill sätta upp laddare för elfordon och i flera fall kan man söka stöd från olika myndigheter.…

Klart det går – tio lysande exempel från årets Transportforum
I takt med att årtalet 2030 kryper allt närmare, blir det alltmer uppenbart att de nationella klimatmålen och EU:s klimatkrav kräver omställning som ger snabb effekt. Årets Transportforum…

Intensiv klimatvår väntar – här är datumen att hålla koll på
Nu har regeringens propositionsförteckning för första halvåret kommit. Mattias Goldmann har lusläst den och hittar mycket som är viktigt att ha koll på – och sådant som saknas.…

Transportåret 2024: Här är topparna och flopparna
2024 var ett år av tvära kast för transportsektorns omställning. Här är de fem största flipparna och flopparna! Debattartikeln publicerades först i Dagens Industri 27 december 2024 Fem…

Skattebefrielsen återinförd – nu billigare tanka gas än bensin
Fredag den 13 december återinfördes skattebefrielsen för biogas. Redan nu har priset på biogas sänkts med kring fem kronor kilot, till motsvarande ett bensinpris på 15 kronor litern.…

Använd COP!
COP28 är över, nu börjar det riktiga jobbet. COP28 i Dubai var det mest kontroversiella COP någonsin. Vi på 2030 avstod från att medverka på plats, Sveriges största miljöorganisationer höll sig…

Rädda reduktionsplikten, rädda klimatmålet! 2030-sekretariatet kommenterar Energimyndighetens kontrollstation
– Utan reduktionsplikten ryker klimatmålet, och därmed hela Sveriges position som föregångsland. Det säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet, som kommentar till Energimyndighetens kontrollstation. Samtliga riksdagspartier utom SD står bakom…

Eldrift det nya normala, uthållig stimulans nödvändig – 2030-sekretariatet analyserar nybilsstatistiken
2030-SEKRETARIATET PRESENTERAR FEm HUVUDSAKLIGA SLUTSATSER OCH REKOMMENDATIONER UTIFRÅN FÖRSTA HALVÅRETS STATISTIK FÖR NYA REGISTRERINGAR AV PERSONBILAR, LÄTTA OCH TUNGA LASTBILAR OCH BUSSAR: Eldrift är det nya normala –…

Debatt: Återuppstarta GoBiGas och fasa ut beroendet av rysk gas
GoBiGas i Göteborg är en nationell angelägenhet för skiftet från rysk fossilgas till lokalt producerad förnybar energi. Anläggningen bör inte skrotas, utan tas upp ur malpåsen som en…

Vårbudgeten: 2030-målet i fara
Klimatkrisen är akut och Sverige har i mycket bred partipolitisk enighet bestämt sig för att vara ett föredöme i omställningen, särskilt av transportsektorn. Därför är det beklämmande att…

Omfattande remisskritik av inriktningsunderlag till nationell plan – gör om, gör rätt regeringen
Basprognoser som slår fel, ensidigt fokus på el och biobränslen, en bristande insikt om infrastrukturens roll för klimatmålen och en alltför svag tilltro till effektiva transporter. Så kan…

Gotlandshem och 2030-sekretariatet: det finns ingen gratis parkering
Fler och fler fastighetsägare börjar uppmärksamma orättvisan i fördelningen av parkeringsplatsernas kostnader. När platserna väl finns döljs de faktiska kostnaderna, ofta genom en subvention inbakad i hyran som smetas ut på…

”Ersätt reseavdraget med ett glesbygdsbidrag”
Vem vill ha ett reseavdrag som är förknippat med fusk, leder till onödigt bilresande och gynnar höginkomsttagare i storstadslän? Förhoppningsvis ingen. Så äntligen finns ett nytt förslag till…

”Det är på asfalten det avgörs”
Medan cykelboomen i flera danska städer verkar avta, ökar Köpenhamn sin osannolika andel till över 60 procent cykelburna pendlare. Hälften av resterande åker bil, och resten går eller…