2030-sekretariatet: Rekordsnabb minskning av gasbilar på svenska vägar – klimatmålen försvåras
I slutet av 2024 fanns 34 148 gasbilar på svenska vägar, en minskning med hela 9.4% på ett enda år och det lägsta antalet sedan 2011. Det visar 2030-sekretariatets indikator, som öppnar för frågan – ska vi satsa på gasbilar eller ge upp dem?
Debattartikeln publicerades först i Dagens industri 26 februari 2025
Den som kör på biogas istället för fossila drivmedel, minskar klimatpåverkan med i snitt åttio procent – och det kan otroligt nog bli över hundra procents utsläppsminskning om biogasen tillverkas av gödsel som annars skulle läcka metan till atmosfären. Samtidigt ger förbränningen av biogas mycket mindre luftföroreningar än om man kör på bensin eller diesel. Dessutom ger produktionen av biogas en rötrest som kan ersätta fossil, importerad konstgödsel. Därmed minskar lokalt producerad biogas Sveriges sårbarhet både i transportsektorn och i jordbruket. Utifrån detta är det inte så konstigt att enigheten i svensk politik är mycket bred om att stimulera produktionen av biogas. Det är också en viktig grund för att regeringen tog strid för biogasens skattebefrielse med EU-institutionerna – och vann.
Gasbilarna lämnar landet
Skattebefriad biogas, förstärkt stöd till produktionen av biogas, klimatmål och mål om både ökad cirkularitet och minskad sårbarhet – allt det är positivt för transportsektorns omställning, men hjälper inte om det inte säljs gasbilar. I januari var gasbilarnas andel av nybilsförsäljningen 0.0%, och 2030-sekretariatets nya sammanställning visar att gasbilarna nu snabbt minskar också i den totala fordonsparken:
År | Antal gasbilar i Sverige |
---|---|
2010 | 24 973 |
2012 | 35 121 |
2015 | 42 675 |
2017 | 43 706 |
2020 | 41 047 |
2021 | 39 542 |
2022 | 38 086 |
2023 | 36 528 |
2024 | 34 138 |
År 2017 var all-time high för antalet gasbilar, som med samma utveckling nu skulle ha rundat 50 000 bilar med god marginal. Sen dess har gasbilarna istället minskat, inte bara i försäljning utan också i totalt antal. I fjol var den snabbaste minskningen någonsin, med hela 9.4%, så att det nu bara rullar 34 138 gasbilar i landet. Tusentals gasbilar har exporterats, till länder där det lönar sig bättre att köra på gas genom att biogasen i sig är billigare eller de fossila drivmedlen dyrare. Dessutom slipper gasbilarna i andra länder betala ”bompeng”, har lägre p-avgifter eller annat som i den samhällsekonomiska kalkylen är logiskt eftersom skiftet till gasbil är gynnsamt. Gasbilarna följer därmed samma trend som elbilarna, där rekordmånga lämnar landet eftersom det lönar sig bättre att använda dem i andra länder – och Sverige finansierar därmed med skattemedel att andra länder når sina klimatmål istället för att vi når våra.
Nya gasbilar – konverterade i Sverige
Bristen på stimulans för gasbilarna har lett till att utbudet av nya gasbilar är begränsat, och i huvudsak består av fordon som konverterats till gasdrift efter att de kommit till Sverige – vilket i sin tur betyder svenska arbetstillfällen. Också befintliga bilar kan konverteras, så att det som var en fossil bensinbil igår drivs med förnybar biogas imorgon. Tillsammans med HVO för dieselbilar betyder det att inga fossilbilar behöver drivas med importerade, fossila drivmedel – bra för klimatet, bra för den minskade sårbarheten. Någon stimulans för att konvertera till gasdrift finns dock inte; regeringen tog initiativ till det för flera år sen men beslutet verkställdes aldrig.
Dags att ge upp?
En möjlighet är förstås att ge upp och avsluta biogassatsningen. Det kan tyckas slösaktigt givet de stora statliga medel som gått till biogasproduktion och till de över 200 gasmackarna från Ystad i söder till Boden i norr – och så skulle det försämra för jordbruket och öka Sveriges sårbarhet just när den så akut behöver minska.
En annan variant är att ge biogasbilarna en ny skjuts; så att de befintliga stannar och nya tillkommer. Det kräver inte särskilt mycket:
- Utvidga dagens misslyckade skrotningspremie till att också gälla den som väljer att skaffa gasbilar, inkludera gasbilarna i den nya premie som ska gälla från kommande årsskifte och utvidga premien för lätta ellastbilar till att även gälla de som går på gas.
- Inför en premie för den som köper begagnad el- eller gasbil, så att de inte lämnar landet – som Frankrike redan gjort.
- Genomför beslutet om en premie för konvertering till gasdrift, så att fossila bensinbilar kan drivas på lokalt producerad biogas.
- Låt kommuner gynna klimatsmarta fordon genom lägre p-avgifter, reserverade p-platser och möjligheten att införa miljözoner där bara gas- och elbilar välkomnas.
- Sluta lägga stora summor skattemedel på att sänka priset på fossila drivmedel – att kompensera de som drabbas av höga transportkostnader behöver inte ske ”vid pump”.
Detta är egentligen inte en argumenterande artikel för biogas eller gasbilar, utan bara ett försök att ställa en neutral fråga: Är det verkligen smart att låta hela satsningen på gasbilar gå förlorad? Om inte, så är det dags att agera nu.

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet