
Kategori Beteendet


eCar & eCom Expo – 2030:s fem centrala slutsatser
Slutligen: Samtalet lever vidare. Seminarierna på eCar&eCom visade att detta är en viktig arena för att lyfta viktiga frågor för kunden och gentemot politiken – och ett konkret…

Car Expo – 2030:s fem bästa tips
1. Kom! Visst, nu finns elbilarna i nästan varje bilhandel, men det är något särskilt med att se dem bredvid varann, kunna springa mellan och jämföra. Dessutom är…

Söderhamns kommun & LBC Frakt vinner Laddguldet – beställer ellastbilar för 150 milj från scen
LBC Frakt och Söderhamns kommun koras till Sveriges bästa fastighetsägare och kommun i omställningen till eldrivna fordon. Priset delas ut 4 april på eCarExpo i Stockholm. LBC Frakt…

Så ökar vi elektrifieringstakten – lärdomar från Laddguldet, Sveriges bästa kommuner och fastighetsägare på eldrift
Effektiva processer främjar lokalt företagande. Finalisten Söderhamns kommun har genom korta handläggningsprocesser och tät dialog med lokala näringsidkare kunnat erbjuda strategiskt utbyggnad av laddinfrastrukturen. I rollen som ”möjliggörare”…

Fabege – Topp tre Sveriges bästa fastighetsägare på eldrift
För åttonde året i rad korar vi Sveriges bästa fastighetsägare och kommun i omställningen till eldrift. Vinnaren presenteras på eCarExpo 4 april och erhåller det hedervärda priset Laddguldet…

Söderhamns kommun – Topp tre Sveriges bästa kommuner på eldrift
För åttonde året i rad korar vi Sveriges bästa fastighetsägare och kommun i omställningen till eldrift. Vinnaren presenteras på eCarExpo 4 april och erhåller det hedervärda priset Laddguldet…

Skövde kommun – Topp tre Sveriges bästa kommuner på eldrift
För åttonde året i rad korar vi Sveriges bästa fastighetsägare och kommun i omställningen till eldrift. Vinnaren presenteras på eCarExpo 4 april och erhåller det hedervärda priset Laddguldet…

Uppsala kommun – Topp tre Sveriges bästa kommuner på eldrift
För åttonde året i rad korar vi Sveriges bästa fastighetsägare och kommun i omställningen till eldrift. Vinnaren presenteras på eCarExpo 4 april och erhåller det hedervärda priset Laddguldet…

Det kan vi förvänta oss av den nya infrastrukturplanen
Pengarna. Planen har en ram på 1 171 miljarder kronor, varav 607 miljarder kronor till utveckling av transportinfrastruktur, 354 miljarder kronor till underhåll av statliga vägar och 210 miljarder…

Nordstans samfällighetsförening – Topp tre Sveriges bästa fastighetsägare på eldrift
För åttonde året i rad korar vi Sveriges bästa fastighetsägare och kommun i omställningen till eldrift. Vinnaren presenteras på eCarExpo 4 april och erhåller det hedervärda priset Laddguldet…

Sökes: Kommunikationsstrateg för Sveriges klimatomställning
Bli en aktiv del av Sveriges klimatomställning, med uppdrag att främja omställningen till fossilfria transporter i linje med det svenska 2030-målet och EU:s klimatkrav på Sverige. Som 2030-sekretariatets…

Rådet har rätt – 2030-målen kan nås! Kommentar från 2030-sekretariatet
Klimatpolitiska Rådet slår fast att Sveriges nuvarande politik vare sig uppnår nationella klimatmål eller klarar EU:s klimatkrav på Sverige. Men den viktigaste slutsatsen är att målen kan nås…

Sex centimeter – så mycket ökade cykelvägarna per capita 2024, visar 2030-sekretariatet
Sedan 2014 har längden cykelväg per capita stigit med 32 procent, till 2,63 meter. 2024 var ökningen 2,3% eller sex centimeter, visar 2030-sekretariatets nya indikatorer. En god grund…

Efter Trafikverkets utsläppslarm: Så kan Sverige undvika dryga EU-böter
1. Elektrifieringstakten måste öka. Sverige litar nu på elektrifieringen för att klimatmålen, men medan andelen laddbara personbilar i nyregistreringen ökade med 25% globalt, så visar Trafikverket att den i…

Nyregistreringar februari: Elbilar står still, ellastbilar dubblar på ett år, all-time-high för elbussarna
I februari var 35.0% av alla nya bilar eldrivna, exakt samma nivå som för helåret 2024. Laddhybriderna ökar något medan det inte registrerades en enda ny gasbil och…

Lärdomar från Luxemburgs avgiftsfria transportsystem
Så smidigt! Som besökande är den första reaktionen att det är otroligt smidigt med gratis kollektivtrafik. Vi kliver av tåget från Paris och går direkt ombord på spårvagnen…

Tysklands energi- och klimatpolitik – vad vi vet, tror och förutspår
1. Inget klimatval – men inte heller anti-klimat Klimat- och energipolitiken var ett centralt skäl till att den förra koalitionsregeringen sprack. De kunde inte enas om politiken för…

Skrotningspremien 6 månader: Minimalt intresse, maximal förbättringspotential
Debattartikeln publicerades först i Aktuell hållbarhet 24 februari 2025 Av skrotningspremiens anslag på 250 miljoner kronor gick endast två (!) miljoner åt i fjol. Av årets lika stora…

Ökad e-handel 2024 – dags förverkliga potentialen att minska transportsektorns klimatpåverkan
E-handelns omsättning var i fjol 140 mdr kr, en uppgång men fortsatt långt under rekordåret 2021. E-handel kan ge ökad samordning av varutransporter och därmed minska trafikens klimatpåverkan,…

Skrotningspremien 6 månader: Minimalt intresse, maximal förbättringspotential
PRESSMEDDELANDE 21-02-2025 Ungefär sextio personer i månaden beviljas skrotningspremie, långt ifrån de 2 000 premier i månaden som anslaget räcker till. Till och med den 19 februari hade en…

2030s experter i Almedalen
Söker du expert om transportsektorns omställning? Önskar du sakkunnig, moderator, paneldeltagare, rundabordsmedverkande eller underlag inför ditt seminarium? Våra experter finns på plats för att navigera i näringslivets omställning…

EU-kommissionens klimatagenda för 2025
När EU-kommissionens ordförande van der Leyen utsåg sina kommissionärer, fick var och en av dem ett personligt brev med vad som förväntas av dem. Fokus är på att…

Största snabbladdarmacken invigd – Circle K i Järna visar vägen
Det måste vara riggat, är min första tanke. Vid nästan varenda en av de 20 ultrasnabba laddarna står fräscha, nya elbilar och laddar innan invigningen ens varit. Circle…

Nöjda cyklister och tågresenärer ratar bilen
Satsningar på gång, cykel och kollektivtrafik ger bättre närmiljö, hälsa och trafiksäkerhet. Frågan om de bidrar väsentligt till lägre klimatpåverkan är omdebatterad. Kommunala data tyder på att så…

Engagemanget lever – 7 av 10 vill beskatta klimatpåverkan hårdare
I dessa oroliga tider finns det en risk att klimatarbetet stannar av – och att man som företag, organisation eller individ känner sig ensam i sitt engagemang, omgiven…

Nybilsregistreringar januari: Etanolbilens dödsdans, elbilsboomen dröjer
I januari var 28.8% av alla nya bilar eldrivna, mot 35% för helåret 2024. Laddhybriderna stod för 22.7%, också det en nedgång jämfört med 2024. Däremot ökade etanolbilarna…

Greenhushpriset går till Meet, Teams & Zoom
PRESSRELEASE 23-01-2025 Greenhush-priset är först i världen med att lyfta fram företeelser som är positiva för klimatet, men som inte kommuniceras tillräckligt. Efter att den svenska kollektivtrafiken vann…

The Greenhush Award goes to Meet, Teams & Zoom – great for climate, but should speak up
PRESSRELEASE 23-01-2025 The Greenhush Award is the first in the world to acknowledge acts from corporations and NGO:s that are positive for the climate, but not sufficiently communicated.…

Klart det går – tio lysande exempel från årets Transportforum
I takt med att årtalet 2030 kryper allt närmare, blir det alltmer uppenbart att de nationella klimatmålen och EU:s klimatkrav kräver omställning som ger snabb effekt. Årets Transportforum…

Skrotningspremien 2024: 99,1% av medel kvar ”Krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan”
PRESSMEDDELANDE 20-01-2025 2024 beviljades totalt 219 ansökningar om skrotningspremie och 207 betalades ut, med oktober som bästa månaden och en avtagande trend under senhösten. Därtill avslogs ett mindre…

Intensiv klimatvår väntar – här är datumen att hålla koll på
Nu har regeringens propositionsförteckning för första halvåret kommit. Mattias Goldmann har lusläst den och hittar mycket som är viktigt att ha koll på – och sådant som saknas.…

Klimatåret 2025 – hållpunkterna månad för månad
Levererar COP30 skärpta åtaganden för utsläppsminskningar, som Parisavtalet kräver? Hur allvarligt blir Trumps presidentskap? Förmår nya EU-kommissionen flytta fram klimatpositionerna eller blir det ett högerpopulistiskt bakslag? Vänder Tidöpartierna…

Nybilsregistrering: 2024 förlorat år, 2025 inleds med tondöd trippel – 2030-sekretariatet kommentar
2024 ökade utsläppen från nya bilar för första gången sedan 2018, främst för att elbilarna minskade från 38.7% av alla nyregistreringar 2023 till 35,0%. Ökningen av eldrivna lastbilar…

Transportåret 2024: Här är topparna och flopparna
2024 var ett år av tvära kast för transportsektorns omställning. Här är de fem största flipparna och flopparna! Debattartikeln publicerades först i Dagens Industri 27 december 2024 Fem…

Biogas: Skattebefrielsen återinförd direkt – nu lönsamt tanka gas
Efter att skattebefrielsen för biogas återinförts, sänktes priset på biogas direkt med kring fem kronor kilot, till i snitt 23 kronor/kg vilket motsvarar ett bensinpris på 15 kronor…

Klimatåret 2024 – Höjdpunkter på väg mot 2030-målet
I december blickar vi tillbaka på året som gått, och bjuder på en adventskalender full av hopp och viktiga milstolpar för transportsektorns omställning. Tillsammans med 2030s partnergrupp spanar…

Fortsatt ner för elbilar i november: Gör omställningen lönsam, regeringen!
I november 2024 stod elbilar för 36,3% av alla nyregistreringar, mot 39,7% samma månad i fjol. Årets första 11 månader har elbilarna backat över tio procent, vilket allvarligt…

Skrotningspremiens första kvartal: 138 beviljade, 99.4% pengar kvar – 2030-sekretariatet föreslår kraftig utvidgning
Efter tre månader med skrotningspremien har 140 ansökningar beviljats, visar statistik 2030-sekretariatet fått från Boverket. Det motsvarar 1.38 miljoner kronor. Därmed är 99.4% av årets medel kvar i…

Ändrad reduktionsplikt – remissvar sammanställda
Regeringens förslag på höjd reduktionsplikt är positivt men räcker inte för att klara EU:s ESR–krav eller Sveriges nationella 2030-mål, särskilt om höjningen kompenseras med sänkt skatt på fossila…

Snabbare elfärjor – en nyckel för smart sjöfart
Varje vardag pendlar tusentals människor från Ekerö till centrala Stockholm. Bilvägen är ofta igenkorkad och sjövägen tar en hel timma – men nu blir det ändring på det.…

2030 toppar listan över agendasättare för hållbar mobilitet!
Stolta kan vi presentera att två av 2030-sekretariatets medarbetare är framröstade till Sveriges topp-10 främsta agendasättare inom hållbar mobilitet. Maria Stenström på plats nummer 4 och Mattias Goldmann…

Äntligen! EU-okej för skattebefriad biogas
På förmiddagen onsdag den 23 oktober kom det efterlängtade beskedet: EU-kommissionen godkänner Sveriges skattebefrielse för biogas och biopropan. Sveriges regering kan därmed återinföra den, vilket förstås bör ske…

Skrotningspremien två månader: 76 beviljade ansökningar – 2030-sekretariatet sammanställer och kommenterar
Efter två månader med skrotningspremien har 78 ansökningar beviljats, visar statistik 2030-sekretariatet fått från Boverket. Därmed är 99.7% av medlen kvar i statskassan, och 2030-sekretariatet uppmanar nu regeringen…

Begagnade elbilar upp 78% tredje kvartalet, nytt rekord i marknadsandel
Tredje kvartalet 2024 ökade försäljningen av begagnade elbilar hela 78 procent jämfört med samma period förra året. Nu står elbilarna för 5.3 procent av all begagnad bilhandel, samtidigt…

Infraproppen: Välkommen ambitionshöjning, tveksam inriktning – ska bilen vara normen för evigt?
Regeringens infrastrukturproposition är en välkommen höjning av anslaget för infrastruktur åren 2026-2037, med starkt fokus på att underhålla det befintliga. Men att öka drift och underhåll av vägar…

Infrastrukturproppen – Vad säger branschen?
Fredag 4 oktober, bjuder 2030-sekretariatet in till analys av regeringens infrastrukturproposition tillsammans med representanter från transportsektorn. Hur påverkar regeringens proposition transportsektorns möjligheter att nå klimatmålen? Vem står som…

Sänkt skatt på bensin och diesel 2025 – sammanställning av remissinstansers synpunkter
2030-sekretariatet sammanställer samtliga av regeringen redovisade inkomna remissvar på regeringens promemoria, samt två (2030-sekretariatet och IVL) som regeringen inte lagt upp på sin hemsida. Samtliga citat är ordagranna.…

Elbilsrekord i september, utan garanti för fortsatt omställning – 2030-sekretariatet kommenterar nybilsregistreringen
Bilden som spridits att elbilarna backar stämmer inte – globalt ökar de 11% första halvåret och i Sverige slår de nästan all-time-high i september med 44,8% av nybilsregistreringarna.…

En månad med skrotningspremien: 28 beviljade ansökningar – 2030-sekretariatet sammanställer och kommenterar
Efter en månad med skrotningspremien har 56 ansökningar inkommit och 28 beviljats, visar statistik 2030-sekretariatet fått från Boverket. Därmed är 99,9% av medlen kvar i statskassan. Gör om,…

Anne Sörensson, Östersund, mottagare av Jakob Lagercrantz Minnespris
Anne Sörensson, klimatstrateg för Östersunds kommun, har idag mottagit Jakob Lagercrantz Minnespris. Hon får priset för sina imponerande, inspirerande insatser att ställa om transportsektorn – helt i Jakobs…

Ny reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning – 2030-sekretariatet först med remissutkast
Regeringen har nu skickat ut sitt förslag på förändrad reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning, för synpunkter senast 12 november. 2030-sekretariatet presenterar redan nu sitt utkast till remissvar, och uppmärksammar…

Ny elbilspremie aviserad – 2030-sekretariatet positiva till regeringens besked
I regeringsförklaringen utlovar regeringen en ny elbilspremie med fokus på grupper som har särskilt svårt att ställa om. 2030-sekretariatet är positiva och ger direkt inspel på hur den…

Förlängt Klimatkliv och stärkt stöd för laddinfrastruktur – 2030-sekretariatet positiva till regeringens besked
Klimatklivet ger kostnadseffektiv utsläppsminskning och är en viktig del i att nå nationella klimatmål och EU:s klimatkrav på Sverige. Därför är det mycket välkommet att det förlängs till…

Gasbilar behöver första hjälpen, elbilar backar, icke-laddbara hybrider ökar
Augusti var ännu en mörk månad för elbilarna och marknaden för gasbilar behöver första hjälpen, medan de icke-laddbara hybridbilarna ökar snabbt. Så når vi inte klimatmålen, konstaterar 2030-sekretariatet…

2030-sekretariatet om reduktionspliktens höjning: Ett steg framåt i en olustig dans
Reduktionsplikten höjs, samtidigt som skatten på bensin sänks ytterligare och dieselskatten läggs på EU:s absoluta lägstanivå. 2030-sekretariatet kan inte se hur detta leder till att 2030-målen nås. PRESSMEDDELANDE…

Höstens viktigaste klimathändelser
Hösten kommer bli intensiv för klimatfrågor, både i Sverige och globalt. Vad behöver du som jobbar professionellt med transportsektorns omställning ha koll på i höst? Här är de…

2030-sekretariatet: Skrotningspremien är ett ineffektivt myrsteg på en maratonlöpning
Tisdag 20 augusti införs premien på 10 000 kronor för den som skrotar sin gamla bil och byter till elbil. Klimatnyttan bli minimal, slår 2030-sekretariatet fast, och efterlyser…

Trafikverkets underlag får tung kritik: Missar målen och räknar fel
En planering som inte styr mot uppsatta mål, missvisande prognoser, missledande nyttovärderingar och en alltför svag tilltro till mer effektiva transporter. Precis som för tre år sedan möts…

Sweden – on track to miss all climate targets but with potential to do better
– Summary and recommendations from the Swedish 2030-secretariat Sweden is currently on it’s way to not meet any of its national climate targets, particularly the 2030 target for the transport…

Almedalspusslet visar: Sverige kan nå våra nationella och EU:s klimatmål
– Det är dags att prioritera den svenska omställningen; för svensk konkurrenskraft, försörjningstrygghet, och för minskade utsläpp i närtid. Den ur klimatperspektiv dystra försommaren förbyttes under Almedalen till…

Nytt labb på RISE: Så kan ditt företag utveckla cirkulära affärsmodeller!
Hej Circular Business Lab! Varför ska vi ha koll på er i Almedalen? Hej! Vi på Circular Business Lab, som är en del av RISE, är en sammarbetsverkstad…

Myndigheter trotsar regeringens miljöbilskrav
Efter den omfattande rapporteringen i bl.a. Dagens Industri 14/2 kunde man tänka sig att Sveriges statliga myndigheter skulle skärpa sig gällande kravet på att köpa, leasa och hyra miljöbilar. Men…

Klimatpolitiska handlingsplanen – bedömning och förslag från 2030-sekretariatet
Efter det att regeringens klimatpolitiska handlingsplan presenterades strax före jul 2023 har 2030-sekretariatet kommenterat innehållet och föreslagit kompletteringar i en rad forum och format. Här finns nu en…

Mobilitet & Samhälle 2024
16 maj samlar Mobilitet och Samhälle beslutsfattarna och experterna från närinsglivet och offentlig sektor för att tillsammans med dig accelerera utvecklingen av hållbar mobilitet och uppnå de transportpolitiska…

Fokusland 2024–2026 presenterade: Indien, Norge och Ukraina i fokus för 2030-sekretariatet
I år är Indien 2030-sekretariatets fokusland. Inriktningen är påskyndad omställning till eldrift och biodrivmedel, upprustad järnväg och delad mobilitet, i syfte att ge nya insikter till Sveriges omställning…

Klimatåret 2024 – hållpunkterna månad för månad
2024 är ett ödesår för klimatet. Nu står det och väger, med ett antal stora beslut nationellt och i vår omvärld som kan gå åt endera håll –…

Lastbilsmarknaden 2023: Gas före el, förnybart väntar på bättre villkor
2023 ökade andelen nya lastbilar på gas och el till drygt 15 procent av marknaden. RME gjorde en mindre comeback medan etanolen är borta, och dieselns dominans ger möjligheter…

Regleringsbrev 2024 – detta ska myndigheterna göra
Strax före årsskiftet skickade regeringen ut sina årliga regleringsbrev till alla statliga myndigheter. Här är de nya uppdragen inom klimatomställningen, där vi ser ett starkt fokus på transportsektorns…

Sverige vill köra fossilfritt men politiken försvårar – Nybilsregistrering 2023 sammanställd av 2030-sekretariatet
2023 stod laddbara bilar för 59.8% av alla nyregistreringar, mot 57.1% året innan. Elbilarna ökade från 33.0% 2022 till 38.7% år 2023, laddhybriderna backade från 23.1% 2022 till…

2030-sekretariatet: Klimathandlingsplanen – en gör-det-själv-julklapp
En gör-det-själv-låda där manualen hoppar över delmoment och där viktiga bitar helt saknas. Därtill ett tricks från trollerilådan: Låtsas inte om 2030-målet så missar man det inte heller.…

2030-sekretariatet analyserar klimathandlingsplanen
22 december 2023 analyserar 2030-sekretariatets regeringens klimatpolitiska handlingsplan. Se analysen i efterhand nedan! Hur påverkar den klimatpolitiska handlingsplanen Sveriges möjlighet att nå det nationella klimatmålet för transportsektorn till…

Använd COP!
COP28 är över, nu börjar det riktiga jobbet. COP28 i Dubai var det mest kontroversiella COP någonsin. Vi på 2030 avstod från att medverka på plats, Sveriges största miljöorganisationer höll sig…

2030 toppar listan över agendasättare för hållbar mobilitet!
Stolta kan vi meddela att två av våra medarbetare tar emot utmärkelsen som Sveriges 55 främsta agendasättare inom mobilitet. Maria Stenström utropas till topp-3 mest inflytelserika agendasättarna i…

Laddbara bilar backar – nybilsregistrering november visar behov av ny stimulans
I november stod laddbara bilar för 60.5% av alla nyregistreringar, mot 64.6% samma månad i fjol. Elbilarna minskar från 42.5% november 2022 till 39.7% i november i år,…

12 kommuner och fastighetsägare toppar omställningen till eldrivna fordon
1 december koras Sveriges bästa kommun och fastighetsägare i omställningen till eldrivna fordon. De 12 finalisterna vittnar om en acceleration i omställningen där antalet laddstolpar inte längre står…

Här är Sveriges bästa kommuner och fastighetsägare i omställningen till eldrift
För sjunde året i rad delas det ärofyllda priset Laddguldet ut till den kommun och den fastighetsägare som med ett helhetsgrepp och på ett långsiktigt sätt verkar för att främja…

Åttapartienighet för alla klimatmål lägger grunden för föregångslandet Sverige
Hela regeringsunderlaget står bakom nettonoll 2045 och de nationella etappmålen, medan EU:s klimatmål inom ESR kan nås genom att köpa utsläppsrätter från andra länder. Miljömålsberedningen ska bredda och…

Konkretisera mera
– så utformas budgetpropositionens förslag för bästa möjliga omställning av transportsektorn Mycket av det som beslutas genom regeringens budget behöver preciseras. 2030-sekretariatets mål är att konstruktivt bidra till…

Framåt tillsammans
Underlag för bred partipolitisk enighet i transportsektorns omställning Regeringen betonar vikten av en långsiktig och effektiv klimatpolitik, och har i arbetet med den klimatpolitiska handlingsplanen potential att etablera…

Nybilsregistrering oktober: Avklingande styrmedelseffekt, dags för nya besked
I oktober stod elbilarna för 37.6% av alla nyregistreringar, ned från drygt 44% i september. Också andelen elbussar sjunker, till 19.0% i oktober mot 41% första halvåret. 2030-sekretariatet…

2030-sekretariatets statistik: Cykelförsäljningen rasar
2015 var rekordåret för cykelförsäljning i Sverige, med 598 000 sålda nya cyklar och elcyklar. Därefter har andelen stadigt minskat, till 350 000 år 2023 – nästan en…

Analys: Hasslers förslag i 6 punkter
John Hasslers mycket emotsedda snabbutredning gav en rad viktiga besked gällande 2030-målet. De viktigaste förslagen som regeringen nu ska ta ställning till är: Artikeln först publicerad i Miljö och…

2030-sekretariatet: Stryka 2030-målet är att lägga spikmatta för omställningen
”Något hårt formulerat sektorsmål formulerat i termer av bokförda utsläpp behöver inte finnas men en politiskt förankrad indikation om vilka utsläppsminskningar som bedöms rimliga är värdefull.” John Hassler…

Proposition sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel – sammanställd och kommenterad av 2030-sekretariatet
Regeringen har nu lagt fram sin proposition om sänkt reduktionsplikt. Precis som i den tidigare remissbehandlade promemorian, föreslås att reduktionsplikten för bensin och diesel sänks till 6 procent för…

Så kan din kommun ta täten i omställningen till elektrifierade transporter
För att minska våra CO2-utsläpp och klara nationella såväl som internationella klimatmål behöver våra transporter ställa om från fossilt till förnybart. En viktig komponent är elektrifieringen, och Sveriges…

Ny statistik visar reduktionspliktens effektivitet – fel läge att sänka
Genom att ställa krav på klimatnytta istället för en viss andel biodrivmedel, har reduktionspliktens effektivt bidragit till minskad klimatpåverkan från biodrivmedlen. Det visar ny statistik som 2030-sekretariatet sammanställt,…

Fordonsmarknaden första tre kvartalen: Avklingande styrmedelseffekt, dags för nya besked
De första tre kvartalen 2023 stod elbilarna för 38.7% av alla nyregistreringar, upp från 28.4% samma period i fjol. Laddhybriderna backar något, från 24.7% till 21.9% medan etanol-…

Bensinindränkt budget med positiva förslag i marginalen
Billigare fossila drivmedel och sänkt reduktionsplikt innebär kraftigt ökad svensk klimatpåverkan och att 2030-målet enligt regeringens egen prognos först nås en bit in på 2030-talet. Det duger inte,…

2030-analys av regeringens budgetproposition
Onsdag 20 september presenterar regeringen sin budgetproposition för 2024. Hur påverkar budgeten Sveriges möjlighet att nå klimatmålet för transportsektorn till 2030? Mattias Goldmann, grundare av 2030-sekretariatet, analyserar budgeten…

Regeringens förslag under hösten – punkt för punkt med analys
Nu har regeringen presenterat sin propositionsförteckning för hösten, alltså vilka förslag de avser lägga fram för riksdagen från nu till mitten av januari 2024. Också skrivelser ingår. Här har…

Höstens klimatpolitiska prioriteringar
Varmt välkommen tillbaka till en intensiv och viktig höst för klimatfrågorna både i Sverige och globalt. Regeringen ska leverera besked för mandatperiodens klimatpolitiska riktning och hösten kantas av…

Almedalen efteranalys: Näringslivet står enat för 2030-målet
Det viktigaste med Almedalen är inte vad som sker under dagarna i Visby, utan vad vi tar med oss därifrån in i det fortsatta arbetet. Här är 2030-sekretariatets…

Summerande underlag till regeringen i arbetet med den klimatpolitiska handlingsplanen
Vi vill bidra till att det klimatpolitiska ramverket och de nationella klimatmålen uppnås. Vi delar regeringens inriktning att klimatpolitiken ska vara samhällsekonomiskt effektiv, bidra till förbättrad tillväxt och…

Klimatmålen gäller och Hassler ska inte rucka på dem
30/06/23 – PRESSMEDDELANDE Regeringen har gett professor John Hassler i enmansuppdrag att analysera klimatpolitiken utifrån Fit for 55 och EU:s klimatinstrument. Uppdragsbeskrivningen lyder ”Ta fram övergripande principer för hur en…

Bildelning – så kan vi skapa rätt förutsättningar för en växande bransch
Hur kan regering, riksdag och våra kommuner skapa rätt förutsättningar för ökad bildelning? Det är utgångspunkten när branschen för första gången går samman i ett unikt forum för…

Mobilitet & Samhälle 2023
30 maj slår dörrarna upp till Mobilitet & Samhälle – arenan för politiker och beslutsfattare som ansvarar för framtidens mobilitet och infrastruktur. 2030-sekretariatet är stolt moderator, paneldeltagare och partner…

2030-arenan i Almedalen – Program
Välkommen till 2030-arnenan i almedalen. Här listar vi Programmet och länkar till alla seminarier som går att se i efterhand. Vad står i fokus när transportbranschens aktörer själva…

Beteendepraktikan – 55 förslag för att nå 2030-målet
Från långtradare till transportcyklar, oceangående segelfartyg och eldrivna flygplan. Vätgas, el och biobränslen. eComExpo är Sveriges största mässa för omställningen till fossilfria transporter. Här möts producenterna, beslutsfattarna, opinionsbildarna och inte minst…

2030-sekretariatet är stolt partner till eComExpo
Från långtradare till transportcyklar, oceangående segelfartyg och eldrivna flygplan. Vätgas, el och biobränslen. eComExpo är Sveriges största mässa för omställningen till fossilfria transporter. Här möts producenterna, beslutsfattarna, opinionsbildarna och inte minst…

Zermatt: Bilfritt, eldrivet och promenadfokuserat
Den schweiziska skid- och spaorten Zermatt har varit bilfri så länge man kan minnas, och i en lokal folkomröstning har medborgarna beslutat att det ska förbli så. Den…

Maria Stenström: ”Beteendeskiftet är en affärsmöjlighet”
Vi riktar ljuset mot Maria Stenström, hjärnan bakom 2030-sekretariatets arbete för beteendeskiftet inom transportsektorn och motorn i vårt pusselläggande – vilka bitar vi ska prioritera i omställningen för…

A fossil-independent transport sector: the lessons from Sweden’s 2030 strategy
How can a small country like Sweden make a difference in the global mission of combating climate change? Why has Sweden chosen the transport sector as its only…

2030-sekretariatets budgetanalys – når Sverige klimatmålet 2030?
Hur påverkar regeringens förslag till statsbudget klimatmålet för transportsektorn till 2030? Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet, ger sin analys. Föranmälan krävs. Datum: Måndag 14 november 2022Tid: Kl. 08.30–09.15Se presentationen i…

2030-målet akut hotat – 2030-sekretariatet om budgetpropositionen
Reduktionsplikten sänks till EU:s lägstanivå, bonusen tas bort för elbilar, gasbilar och laddhybrider, det gamla reseavdraget består med förstärkt ersättning för bensin- och dieselbilar, skatten sänks på fossila…

Reseavdraget: Regeringen, gör som planerat!
Sämre för statskassan, kommunerna, låginkomsttagare, jämställdheten och klimatet: Fem områden där regeringens förslag till ändrat reseavdrag slår fel. Mini-PM från 2030-sekretariatet. Regeringen föreslår att den transportslagsneutrala reseersättningen som…

Kristerssons regeringsförslag – Klimatmålen i fara
PRESSMEDDELANDE Den tillträdande regeringen betonar att klimatmålen består och att Sverige ska göra sin del av Parisavtalet. 2030-sekretariatet är redo att bidra till måluppfyllelsen, men ser med oro…

Transport- och energisektorn samlas för att möta klimatomställningens utmaningar
Företrädare för transport- och energibranschen samlas den 2 december för att möta klimatomställningens stora utmaningar. Tillsammans ska de leverera konkreta förslag till berörda politiker. Vid konferensen eComExpo Summit…

Grenoble EU:s miljöhuvudstad 2022
I hård konkurrens med Tallinn, Turino och Dijon utsågs franska Grenoble till europeisk miljöhuvudstad 2022. Hållbara, delade transporter är i fokus. I denna PM lyfter 2030-sekretariatet fram Grenobles satsningar…

2022 – Lärdomar från finska kommuners klimatdrivna transportomställning
Nettonoll 2035. Finlands klimatmål är världens tuffaste, med Sverige som god tvåa. Vi är bland varandras viktigaste handelspartners med nära band och en rad nationella likheter. I denna…

Gör inte om, Gör rätt! 2030-sekretariatets 6 punkter för måluppfyllelse denna mandatperiod
Till år 2030 ska transportsektorns klimatpåverkan minska med 70 % jämfört med år 2010. Målet ingår i det klimatpolitiska ramverket, som delmål till att Sverige år 2045 ska…

2030-arenan i Almedalen 2022
2030-målet för transportsektorn SKA nås. Därför fyller vi två dagar med seminarier, rundabordssamtal, mingel och keynotes om vilka pusselbitar som behöver läggas, när och av vem. Kom på…

Tunga argument för tunga, hållbara transporter!
På eComExpo 6–7 april tog vi hjälp av expertisen på plats för att fånga så många perspektiv kring vilka behov som finns och vilka förändringar som krävs för…

Vårbudgeten: 2030-målet i fara
Klimatkrisen är akut och Sverige har i mycket bred partipolitisk enighet bestämt sig för att vara ett föredöme i omställningen, särskilt av transportsektorn. Därför är det beklämmande att…

Bangkok Bilsalong i eldriftens tecken
2030 ska 50% av alla fordon som produceras i Thailand vara eldrivna och 2035 100% – mål som påminner om Sveriges, men alltså omfattar alla fordon som alls…

Laddguldet 2021
För femte året delades Laddguldet ut till den kommun och fastighetsägare som tagit konkreta initiativ och som väger in alla de aspekter som spelar in för en lyckad…

Konkret handling för klimatsmartare flyg
Konkret handling ger resultat 45 ton förnybart biobränsle levererades den 17e november till Arlanda. Leveransen är en del i en upphandling Swedavia gör och där andra bolag bjuds…

Remissvar: Promemorian Skattelättnad för cykelförmån Fi2021/01840
2030-sekretariatet välkomnar regeringens förslag om ändrad förmånsbeskattning av cyklar men mer behöver göras för att klara klimatmålen. Låt reglerna även omfatta kollektivtrafikbiljetter. Kort om utredningen Det huvudsakliga syftet…

Även regionerna starkt kritiska till Trafikverkets inriktningsunderlag
I denna sammanställning visar vi att regionerna delar länsstyrelsernas och de centrala verkens kritik att det saknas åtgärder för ett transporteffektivt samhälle. De efterlyser möjligheten att i den regionala infrastrukturplanen…

Omfattande remisskritik av inriktningsunderlag till nationell plan – gör om, gör rätt regeringen
Basprognoser som slår fel, ensidigt fokus på el och biobränslen, en bristande insikt om infrastrukturens roll för klimatmålen och en alltför svag tilltro till effektiva transporter. Så kan…

Trafikverkets inriktningsunderlag för transportinfrastrukturplaneringen – välunderbyggt men utan krismedvetenhet
Trafikverkets inriktningsunderlag inför transportinfrastrukturplaneringen för perioden 2022 – 2033 radar pedagogiskt upp satsningar och använder etablerade prognoser som stöd. 2030-sekretariatet efterfrågar nytänkande och en mer dynamisk omvärldsanalys. Corona har…

Gotlandshem och 2030-sekretariatet: det finns ingen gratis parkering
Fler och fler fastighetsägare börjar uppmärksamma orättvisan i fördelningen av parkeringsplatsernas kostnader. När platserna väl finns döljs de faktiska kostnaderna, ofta genom en subvention inbakad i hyran som smetas ut på…

Digital konferens 17-18 november 2020: Från parkering till hållbar mobilitet
Varmt välkomna till vår nya mötesplats: konferensen ”Från parkering till hållbar mobilitet” som körs helt digitalt via Zoom. Det är första gången vi kör den och vi skapar…

Webbinarium 21 oktober 2020: När ska Trafikverket finansiera hållbara trafiklösningar enligt fyrstegsprincipen?
På bilden syns från vänster Ingemar Delveborn, Riksrevisionen, Anna Lindén, 2030-sekretariatet, Fredrik Holm, miljökonsult och författare till boken ”Vänd pyramiden”, Emma Berginger (MP), riksdagsledamot, Sara Persson, Hållbart Resande…

Webinarium 9 oktober 2020: räcker konsumentmakt för att klimatsäkra e-handelns transporter?
Räcker konsumentmakten för att klimatsäkra e-handelns transporter? Under april 2020 ökade e-handeln med uppemot 40 procent och i maj med 36 procent jämfört med i fjol. Även utan…

Gör som Apotea – ge kunderna miljöval för frakten!
När e-handeln växer ökar transporterna och därmed också utmaningen om fossilfria transporter. E-handeln ökade med 32 procent från februari till mars 2020, enligt ehandel.se. Såklart till del beroende på…

Påtvingad digitalisering – hur behåller vi de goda vanorna?
2030-sekretariatet skriver på Aktuell Hållbarhet ihop med Digitala Samhället på tankesmedjan Fores om coronapandemins lärdomar. CORONA HAR TVINGAT in oss i en snabb beteendeförändring. Digitala mötesformer har gått från…

Chile’s efforts for sustainable transports: Lessons of relevance for other ambitious countries
Report updated June 2020 After the Corona crisis, when we are about to restart the economy again, there will be an interest in ensuring that what we do will…

Klimatsmarta transporter: Fem lärdomar av fokusland Chile
I arbetet med att ställa om till en fossilfri fordonsflotta vet vi inte alltid bäst själva. Därför är föregångslandsmetodiken ett givande och tagande; andra ska lära av Sverige…

Äntligen lag om motorfordonspooler – dags att visa mod, regeringen!
Så har vi äntligen fått ett par förslag om hur fordonsdelning ska gynnas. SOU 2020: 22 skulle undersöka dels om sänkt moms på bildelning kan genomföras, i andra…

Vårbudget med Coronafokus – minimalt med klimat.
VÅRBUDGETEN 2020 PRÄGLAS NATURLIGTVIS AV CORONAKRISEN. INTE MINDRE ÄN FEM EXTRA ÄNDRINGSBUDGETAR HAR LAGTS FRAM SEDAN UTBROTTET, OCH NU LANDAR ALLT I EN BUDGET DÄR SVERIGE SATSAR 100-200…

Klimatarbetet pågår bakom Coronaridån
VAD INNEBÄR DEN PÅGÅENDE CORONAKRISEN FÖR DET SVENSKA KLIMATMÅLET 2030? DET KORTA SVARET, MYCKET LITE. VÄRLDEN ÅTERGÅR SÅ SMÅNINGOM TILL DET NORMALA. MEN KANSKE VI ÄNDÅ SETT DIGITALISERINGENS…

Digitalt seminarium – bra geografisk spridning och en aldrig tidigare skådad interaktivitet
2030-SEKRETARIATET OCH KLIMATRIKSDAGEN ORDNADE ETT SEMINARIE KRING OMSTÄLLNINGEN AV TRANSPORTSEKTORN. I CORONATIDER FICK SEMINARIET BLI DIGITALT, OCH NÅGRA SMÅ TEKNISKA PROBLEM TILL TROTS SÅ GAV DETTA FÖRSÖK MERSMAK.…

Digital skola fungerar – idag
OMSTÄLLNINGEN AV TRANSPORTSEKTORN KRÄVER FÖRÄNDRINGAR, INTE MINST PÅ BETEENDEOMRÅDET. NYSTARTADE AMERIKANSKA GYMNASIET I GÖTEBORG HAR SEDAN STARTEN 2019 ARBETAT MED EN DIGITAL NÄRVARO. ELEVERNA GÅR I SKOLAN SOM…

Nya arbetssätt i coronas spår – vardag och framtid
Igår hade vi möte i vår arbetsgrupp på 2030. Det var positiv stämning och mycket givande som vanligt. Vissa saker var dock inte som vanligt. Vi hälsade genom…

Klimatpolitiska rådet tydliga i Rapport 2020 – målen nås inte med regeringens politik
KLIMATPOLITISKA RÅDET MENAR I SIN RAPPORT 2020 ATT KLIMATMÅLEN INTE NÅS MED ANTEGEN OCH PLANERAD POLITIK. RÅDET MENAR DESSUTOM ATT KLIMATREDOVISNINGEN INTE UPPFYLLER KLIMATLAGENS KRAV PÅ EFFEKTBESKRIVNING. Klimatpolitiska rådet anger…

”Ersätt reseavdraget med ett glesbygdsbidrag”
Vem vill ha ett reseavdrag som är förknippat med fusk, leder till onödigt bilresande och gynnar höginkomsttagare i storstadslän? Förhoppningsvis ingen. Så äntligen finns ett nytt förslag till…

Transportsektorns utsläpp minskar med två procent 2018-2019. För lite – rappa på!
I TRAFIKVERKETS UTMÄRKTA PUBLIKATION ”PM vägtrafikens utsläpp” HAR VI DE SENASTE ÅREN KUNNAT FÖLJA UTVECKLINGEN OCH LÄSA TRAFIKVERKETS EXPERTERS ANALYS. I ÅR KOMMER DE MED DEN GODA NYHETEN…

28 februari: seminarium kring bonus-malus och potentialen för dess utveckling
GENOM BONUS TILL BILAR MED LÅGA UTSLÄPP, OCH EN AVGIFT (MALUS) TILL FORDON MED HÖGA UTSLÄPP HOPPAS REGERINGEN STYRA NYBILSFÖRSÄLJNINGEN MOT DE RENASTE FORDONEN. BONUS-MALUS INFÖRDES I SVERIGE…

Greening mobility – can Sweden take the lead?
This article was first published in Swedish Press, March 2018. In most advanced economies, transport is the largest or second largest contributor to climate change emissions, while at the…

6 februari 2020: fossilfritt resande på landsbygd – vilka är lösningarna?
År 2030 ska Sverige ha en fossiloberoende fordonsflotta med 70 procent minskade klimatutsläpp. De målen står sju av åtta riksdagspartier bakom. När fossila bränslen fasas ut, behövs andra…

91-åringen som försvann: dags att välkomna reseavdragets efterträdare
I 91 år har vi haft ett reseavdrag som en gång skapades för att gynna den gryende bilismen. Nu är det dags för nya takter som gynnar fossilsnål…

2030-sekretariatets synpunkter på förslag till förordning om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar
Äntligen krav på myndigheters upphandlingskrav – miljöbilar föreslås vara bonusbilar! Om detta remissvar 2030-sekretariatets arbete fokuserar på att uppnå en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030, med åtgärder inom…

2017 – Kalifornien
För Ekotransport 2017 valde vi inte ett land utan en stat: Kalifornien. Kalifornien är en av världens sex starkaste ekonomier, och den stat som leder miljöarbetet i USA…

2018 – Kina
Kina är ett land av motsättningar. En politisk diktatur, men samtidigt ett land med entreprenörsskap. Ett land där föroreningarna ökar i rekordtakt, men även ett av de länder…

2019 – Frankrike
Frankrike är landet som skapade bonus-malus, där bildelningstjänsten BlaBla car och snabbtåget TGV fått Air France att dra ned på flygningar. Det är i frankrike som vi ser…

”Det är på asfalten det avgörs”
Medan cykelboomen i flera danska städer verkar avta, ökar Köpenhamn sin osannolika andel till över 60 procent cykelburna pendlare. Hälften av resterande åker bil, och resten går eller…

Regeringsförklaringen: Är regeringen ute och cyklar – eller hjälper de oss alla att vara det?
”Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsnation. Det finns ingen tid för tvekan. All relevant lagstiftning ses över, klimatmålen ska nås och Sverige driva på för en klimatlag…

10 december 2019 – Stora mobilitetsdagen
Den 10 december på Scandic Infra city i Stockholm får du den senaste uppdateringen kring fordonsidustri möjligheter i en digitaliserad värld och hur utvecklingen av framtidens bilar ser…

20 november 2019 – Parkeringsdagarna
Årets upplaga av Parkeringsdagarna äger rum 20-21 november, och Anna Lindén, ansvarig för mobilitets- och beteendefrågor på 2030-sekretariatet, föreläser på temat ”Lösningar för parkeringar och hantering av klimatmål”.

12 Nov – Hur kan vi tjäna på distansarbete?
Att vara beroende av ett kontor för att ha ett arbete blir mindre och mindre självklart. Digitala nomader, co-working spaces och aktivitetsbaserade kontor är bara några exempel på…

Kommentar till förslaget om nytt reseavdrag – “En färdmedelsneutral och avståndsberoende skattereduktion för längre arbetsresor”, SOU 2019:36
2030-sekretariatets preliminära ståndpunkter – hur bidrar det nya förslaget till skattereduktion till transportsektorns klimatmål? Värt att notera om arbetsresor och reseavdrag Utredningens förslag i korthet 2030-sekretariatets preliminära ståndpunkter…

2030-sekretariatets medskick till Bilpoolsutredningen (SOU 2018: 93)
Så kom svensk-kinesiska Volvo med sin första elbil, om man inte räknar den ganska lyckade C30 el som kom redan 2010. Med en räckvidd på 150 km var…

Förslag om koldioxidnormer för tunga fordon M2018/01273/KI – remissvar från 2030-sekretariatet
Så kom svensk-kinesiska Volvo med sin första elbil, om man inte räknar den ganska lyckade C30 el som kom redan 2010. Med en räckvidd på 150 km var…

Våga Deppa!
Ibland tror man att allt nästan är löst på klimatområdet. Man hör någon av oss, Svante Axelsson, Hagainitiativet eller någon annan i feelgoodgänget som berättar att solcellerna är…