Skattebefrielsen återinförd – nu billigare tanka gas än bensin
Fredag den 13 december återinfördes skattebefrielsen för biogas. Redan nu har priset på biogas sänkts med kring fem kronor kilot, till motsvarande ett bensinpris på 15 kronor litern. Därmed är det klart lönsamt att tanka biogas jämfört med bensin.
Debattartikeln publicerades först i Dagens Industri 18 december 2024
Kritiken mot drivmedelsbranschen för att höja snabbt och sänka sakta tycks inte gälla biogasen. Efter att EU-kommissionen klargjort att Sverige har rätt att skattebefria biogas, gav Skatteverket fredagen den 13 december klartecken för fortsatt skattebefrielse och redan på måndagen den 16 december visar återrapportering från landets gasbilister att de flesta aktörer som säljer biogas kraftigt sänkt priserna.
Ett axplock av exempel på prissänkningar är att Svensk Biogas sänkt sitt pris med 5.20 kr/kg, St1 och OKQ8 har sänkt till 25.19 kr/kg för biogas 100, Biogas Brålanda har sänkt till 22 kr/kg i Brålanda, 24 kr/kg i Mellerud, 24.50 kr/kg i Lilla Edet, More Biogas i Läckeby till 23.10 kr/kg, Småländska och Blekingska Bränslen har sänkt till 23.79 kr/kg på sina stationer, i Skellefteå är priset 20.09 kr/kg, i Färgelanda är priset 23 kr/kg. Flera aktörer som ännu inte sänkt priset anger att de kommer att göra så redan under tisdagen som Vafab, eller någon dag senare. På en särskild karta kan man se de senast inrapporterade priserna på fordonsgasen.
Skattebefrielsens återinförande motsvarar drygt fem kronor kilot, eller nästan åtta kronor per liter bensin. Det blir vilket är den största prissänkningen av alla drivmedel för 2025, även om många ställen sänks priset mindre än så. Vid en första anblick kan det verka som att branschen skor sig på gasbilisternas bekostnad, men många biogasaktörer tog själva en del av smällen när skatten infördes och höjde aldrig med hela skatten.
Mellan den 7 mars 2023 och 13 december 2024 medgav Skatteverket ingen skattebefrielse för biogas. De som under denna tid sålt beskattad biogas kan begära skatten tillbaks från
Skatteverket – i normalfallet gasbolagen, men det kan också gälla t.ex. gasdepåer för tankning av bussar. Vissa gasbolag anger att de kommer att göra en återbäring till sina kontraktskunder, medan den som tankat biogas med sitt kreditkort eller kontant ungefär som man tankat bensin kan bli svår att nå – man får hoppas på annan kompensation.
Nu bedömer 2030-sekretariatet att efterfrågan på biogas kommer att stiga, särskilt som regeringen förlängt stödet till produktionsanläggningar för biogas. Nya gasbilar har en begränsad marknad medan konvertering av befintliga bensinbilar till gasdrift skulle kunna bli en intressant marknad, om den redan beslutade konverteringspremien faktiskt införs – det finns medel över i skrotningspremien för detta. Gasdrift är vanligt för tunga lastbilar där köparen också får samma premie som om man köper en eldriven lastbil, liksom för bussar i segment där eldriften ännu inte räcker till. En växande marknad är sjöfarten, där nya klimatkrav gör att olja och diesel måste ersättas med förnybara drivmedel.
Klimatnyttan jämfört med fossila drivmedel är stor; i snitt kring 80 procent men för vissa producenter faktiskt över 100 procent – det är ett klimatpositivt bränsle. Samtidigt minskar vårt beroende av omvärlden eftersom den absoluta merparten av biogasen produceras i Sverige, av rester och avfall.

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet