Skrotningspremien 6 månader: Minimalt intresse, maximal förbättringspotential
Den 20 februari fyllde skrotningspremien 6 månader. Endast 314 premier har utbetalats, av de totalt 50 000 premier som budgeterats till och med augusti 2025. Nu behövs snabba och kraftfulla förändringar för att rädda åtminstone en del av den tänkta klimatnyttan.
Debattartikeln publicerades först i Aktuell hållbarhet 24 februari 2025
Av skrotningspremiens anslag på 250 miljoner kronor gick endast två (!) miljoner åt i fjol. Av årets lika stora anslag ser 245 miljoner kronor ut att bli över, baserat på beviljade ansökningar för premiens sex första månader, som vi begärt ut från Boverket:
Månad | Beviljade ansökningar | Utbetalt belopp |
---|---|---|
Augusti | 5 | 0 |
Sep | 45 | 230 000 |
Oktober | 60 | 790 000 |
November | 56 | 540 000 |
December | 53 | 510 000 |
Januari | 64 | 610 000 |
Februari | 31 (t.o.m 19/2) | 240 000 |
Totalt | 314 | 2 920 000 |
Ungefär sextio personer i månaden beviljas skrotningspremie, långt ifrån de 2 000 premier per månad som anslaget räcker till. Till och med den 19 februari hade en enda ansökning utbetalats till Västmanland, tre till Blekinge, Gotland, Jämtland och Kronoberg och fyra till Norrbotten. Flest utbetalningar har gått till Västra Götaland med 58, före Stockholms län med 56.
Med så få utbetalda premier krävs ett starkt förstoringsglas för att se skrotningspremiens klimatnytta, särskilt som skrotningsfärdiga bilar ju inte körs särskilt mycket. Men att 95 procent eller mer av anslaget blir över är också en väldig möjlighet att göra bättre ifrån sig utan att det kostar extra. Det är hög tid att ta tag i eftersom premien kallas för tvåårig, men i realiteten endast gäller från 20 augusti 2024 till 19 augusti 2025, alltså 12 månader.
Därför bör regeringen med klimatminister Pourmokhtari, infrastrukturminister Carlson och energiminister Busch i spetsen skyndsamt ta initiativ till fem förändringar av skrotningspremien:
1 Fler ohållbara fordon ut: Premien bör också gälla skrotning av lätt lastbil, husbil, arbetsfordon och motorcyklar.
2) Fler hållbara beteenden in: Premien bör också gälla biogasbil, konvertering till el och biogas, inköp av lätta elfordon, medlemskap i bilpool och kollektivtrafikkort
3) Fler aktörer med: Premien bör också gälla juridiska personer, med fokus på mindre företag och kommuner.
4) Längre tid: Premien bör gälla i två år, såsom ursprungligen aviserades; från 20 augusti 2024 då den infördes till 19 augusti 2026 – ett år mer än i nuläget.
5) Mer info: Boverket utsågs överraskande till ansvarig myndighet för premien och är tillmöteskommande med information men saknar tydligt uppdrag eller öronmärkta resurser att informera om bidraget.
Dessa förslag skulle göra skrotningspremien till ett mer relevant verktyg för transportsektorns omställning. Det skulle också hjälpa Sverige att klara EU:s klimatkrav som är dyra att missa. Eftersom pengarna för premien redan är beslutade och allokerade är det en ovanligt enkel väg framåt.

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet