jarnvag vag transporteffektivitet infrastruktur Klart det går – tio lysande exempel från årets Transportforum
22 januari, 2025

Klart det går – tio lysande exempel från årets Transportforum

I takt med att årtalet 2030 kryper allt närmare, blir det alltmer uppenbart att de nationella klimatmålen och EU:s klimatkrav kräver omställning som ger snabb effekt. Årets Transportforum var fullt av sådana exempel – här är tio favoriter.

Debattartikeln publicerades först i Dagens Industri 22 januari 2025

1. Snabb omställning av vägtrafiken för minskad klimatpåverkan – så heter IVL:s stora litteraturstudie som Fredrik Holm presenterade, baserad på över 300 forskningsstudier. Bland sånt som kan ge snabb effekt och inte kräver ändrade lagar är att sänka maxhastigheten i stan, stimulera distansarbete och öka bildelningen.

2. Levande centrum är en utmaning för många kommuner, när externa köpcentra lockar och parkerade bilar tar mycket gatuutrymme. Ett positivt exempel är Örebros satsning på parkeringszoner som gör det lättare att lämna bilen utanför stadskärnan, framtaget i politisk enighet. Det presenterades av Per Elvingson och Hanna Malm som också visade att mycket går att göra även med den gammaldags parkeringslagstiftningen. 

3. Bilpooler flyttar fram positionerna. Stockholms stads bilpoolsrapport, presenterad av Anna Lindén, visar att nedläggningen av Volvo on Demand inte betyder att branschen backar – tvärtom vittnar flera om ökat intresse för delad mobilitet.

4. Subventioner försvårar. En parkeringsplats i en flerbostadsfastighet är i genomsnitt subventionerad med ungefär 500 kronor per månad, som betalas genom hyran istället för direkt genom månadsavgiften för parkeringsplatsen. Det framkom vid Marie Pellas session, som bör få många icke-bilägande hushåll att protestera; varför ska de betala för grannens p-plats?

5. Cykel på tåget. Hur cykel och kollektivtrafik bättre kan integreras visade Vania Khairallah på Västtrafik och Caroline Mattsson på Trivector. Ett upplyftande exempel var hur befintliga pendeltåg snabbt och med liten budget kan märkas upp tydligare så att alla vet vad som gäller, vilket över 90 procent tyckte var en förbättring jämfört med tidigare. 

6. Fokus fotgängare. Klimatkommunernas Maria Ivansson presenterade ”Åtta steg till en gångbar kommun”, utifrån hur 32 av Klimatkommunerna arbetar med att främja det mest utrymmeseffektiva, klimatsmarta och ofta bortglömda färdsättet – att gå. En viktig del är just att lyfta upp gången som trafikslag så att den finns med i planeringen och får en strategi för att öka.

7. Lär av varandra. WSP:s studie av mobilitet i Nordens huvudstäder visar att Köpenhamn är bäst på cykling, Oslo har bäst tillgång till elfordon, Stockholm leder distansarbetet och i Helsingfors är det flest som promenerar. Genom att ta efter varandra framgångsrika insatser nås många mål, visade Lasse Brand vid sin genomgång. 

8. Transporteffektivt samhälle. Håkan Johansson på Trivector visade upp en internationell genomgång av länder som redan har nationella mål att minska biltrafiken, vilket leder till både tydlig klimatnytta och kraftiga besparingar. Sverige kan nå samma effekt, visar en rad lokala projekt. 

9. Järnväg i tider av kris och krig. Chefen för Ukrainas järnväg Olexandr Pertsovskyi tog konferensen med storm när han ringdes upp från scen av Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson. Han visade hur tågen i Ukraina går i tid och är en viktig del av landets beredskap, vilket enligt Anders Peterson från Linköpings universitet beror på både bl.a. högre prioritering, bättre samverkan och mer marginaler i systemet. 

10. Börja med att undvika. K2:s samverkan för kollektivt resande utgår ifrån den internationellt vedertagna prioriteringen Avoid-Shift-Improve, där man alltså först ska se hur behovet av transporter kan undvikas, därefter skifta till mer hållbara transportslag och först i tredje hand förbättra det befintliga. Men Elias Isaksson vid Umeå Universitet att Sverige nu arbetar I omvänd ordning, med ett mycket starkare fokus på att skiftet till exempelvis elbilar än att få till mer effektiva lösningar. 

Räcker inte detta? Dels kan du läsa vidare via länkarna, dels har VTI, värden för Transportforum, sammanställt studier i en 498-sidig skrift du hittar här.

Andra konferenser lyfter blicken, utmanar politiken och siktar högt. Det är viktigt. Men när Sveriges klimatpåverkan från transporterna nu ökar och vi riskerar dryga böter från EU för att vi bommar deras mål, när städer kämpar med sin attraktivitet och när klimatklockan obönhörligt pockar på snabba lösningar, så visar Transportforum med dess 1.200 deltagare på något viktigt: Att väldigt mycket går att göra nu.

Line 3 Klart det går – tio lysande exempel från årets Transportforum
Mattias Goldmann signatur bild zoom 1 Klart det går – tio lysande exempel från årets Transportforum

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Klart det går – tio lysande exempel från årets Transportforum
Line 3 Klart det går – tio lysande exempel från årets Transportforum