Cykel och miljö hänger för många ihop på ett självklart sätt. För de flesta är cykeln ett transportmedel som ger motion och bidrag till en renare närmiljö. Men för dem som tävlar i sporten blir det ofta tvärtom – i elitklungorna får de tävlande vackert sniffa avgaser från följebilarna som bränner mängder av fossila drivmedel.
Det kan verka självklart att bilarna som rör sig mitt bland kämpande cyklister ska köra eldrivet. Ändå är det extremt ovanligt. Ett team som dock fattat att ta detta till handling är Kia cycling team.
– Självklart kör vi eldrivet!, säger Patric Sahlberg som är PR- och materialansvarig. Det säger sig självt att luften blir lättare att andas för cyklisterna under ett lopp, samtidigt som det bidrar till lägre klimatpåverkan.
Teamet, med cyklister på elitnivå inom både dam och herr, senior och junior, har tre fordon. En buss med sittplatser, verkstad och plats för cyklar. Den går på HVO. Personbilarna, en laddhybrid och en elbil, används för transport till lopp och servar även cyklisterna under loppen som följebilar.
– SM-banan i Båstad på landsväg inleds med en brant backe. När vi körde uppför den, log vi åt reaktionerna vi fick. Folk var så imponerade av hur tyst bilen var!
Vid tävlingar är det vanligt att folk kommer fram och ställer frågor om bilen. Och här är man noga med att alltid lägga laddsladden väl synlig vid bilen. Ibland kan de inte ladda men lägger fram sladden ändå. Allt för att det ska synas att det är en elbil.
– Cyklister är en relativt köpstark grupp, konstaterar Patric Sahlberg. Sponsorerna borde fatta detta. Cykeltävlingar är en självklar plats för marknadsföring av elbilar!
Potentialen för eldrift inom cykelsporten är dessutom enorm. Få lopp är över 180 km och hälsofördelarna för de tävlande är uppenbara. Cyklar kan monteras på taket som på andra bilar. Så varför har det inte slagit igenom?
Patric Sahlberg ser flera praktiska hinder idag som kan åtgärdas. Vid loppen behövs till exempel laddstolpar, något som inte är en självklarhet för arrangörer vid val av tävlingsplats. Sedan behöver teamen känna sig trygga med räckvidden för följebilen, som kan halveras med några cyklar på taket. Själv har de räknat på det, något som alla kan göra.
Kia Cycling Team gick över till eldrift för några år sedan och gjorde samtidigt en satsning på juniorer och särskilt på flickor. Patric Sahlberg märker av en medvetenhet bland de yngre cyklisterna.
– Dessa cyklister växer upp i generation Greta. För många av dem kommer det snart vara otänkbart att köras runt i fossilbil.
Och oavsett generation Greta, så är det hög tid för cykelsporten att vakna i klimatfrågan. Kia Cycling Team har gjort det, fler kan närsomhelst välja att följa efter.
ANNA LINDÉN
2030-sekretariatet