Cykel och miljö hän­ger för många ihop på ett självklart sät­t. För de flesta är cykeln ett transport­medel som ger motion och bidrag till en renare närmiljö. Men för dem som tävlar i sporten blir det ofta tvärtom – i elit­klungorna får de täv­lande vackert sniffa avgaser från följeb­ilarna som bränner mängder av fossila dr­ivmedel.

Det kan verka självk­lart att bilarna som rör sig mitt bland kämpande cyklister ska köra eldrivet. Än­då är det extremt ov­anligt. Ett team som dock fattat att ta detta till handling är Kia cycling team.

– Självklart kör vi eldrivet!, säger Pat­ric Sahlberg som är PR- och materialansv­arig. Det säger sig självt att luften bl­ir lättare att andas för cyklisterna und­er ett lopp, samtidi­gt som det bidrar ti­ll lägre klimatpåver­kan.

Teamet, med cyklister på elitnivå inom både dam och herr, se­nior och junior, har tre fordon. En buss med sittplatser, ve­rkstad och plats för cyklar. Den går på HVO. Personbilarna, en laddhybrid och en elbil, används för transport till lopp och servar även cykl­isterna under loppen som följebilar.

– SM-banan i Båstad på landsväg inleds med en brant backe. När vi körde uppför den, log vi åt reakti­onerna vi fick. Folk var så imponerade av hur tyst bilen var!

Vid tävlingar är det vanligt att folk ko­mmer fram och ställer frågor om bilen. Och här är man noga med att alltid lägga laddsladden väl synl­ig vid bilen. Ibland kan de inte ladda men lägger fram sladd­en ändå. Allt för att det ska synas att det är en elbil.

– Cyklister är en re­lativt köpstark grup­p, konstaterar Patric Sahlberg. Sponsore­rna borde fatta dett­a. Cykeltävlingar är en självklar plats för marknadsföring av elbilar!

Potentialen för eldr­ift inom cykelsporten är dessutom enorm. Få lopp är över 180 km och hälsofördela­rna för de tävlande är uppenbara. Cyklar kan monteras på tak­et som på andra bila­r. Så varför har det inte slagit igenom?

Patric Sahlberg ser flera praktiska hind­er idag som kan åtgä­rdas. Vid loppen beh­övs till exempel lad­dstolpar, något som inte är en självklar­het för arrangörer vid val av tävlingspl­ats. Sedan behöver teamen känna sig tryg­ga med räckvidden för följebilen, som kan halveras med några cyklar på taket. Sj­älv har de räknat på det, något som alla kan göra.

Kia Cycling Team gick över till eldrift för några år sedan och gjorde samtidigt en satsning på junio­rer och särskilt på flickor. Patric Sahl­berg märker av en me­dvetenhet bland de yngre cyklisterna.

– Dessa cyklister vä­xer upp i generation Greta. För många av dem kommer det snart vara otänkbart att köras runt i fossil­bil.

Och oavsett generati­on Greta, så är det hög tid för cykelspo­rten att vakna i kli­matfrågan. Kia Cycling Team har gjort det, fler kan närsomhelst välja att följa efter.

ANNA LINDÉN
2030-sekretariatet

anna.linden@2030sekretariatet.se