6 8 Bilpoolsboom – så går det till
13 januari, 2018

Bilpoolsboom – så går det till

Vilken roll kan bilpooler spela för att nå de nationella och överstatliga hållbarhetsmålen, med fokus på det svenska sektorsmålet för transportsektorn till 2030? Vad kan offentlig sektor göra? I den här rapporten pekar vi på en rad möjligheter att påskynda omställningen, där de fem viktigaste kan vara: sänkt moms, ändring av avdragsrätten, ändring av parkeringsrätten, ändring av parkeringslagstiftningen, och begär samordning.

En bil används i snitt en timme om dygnet, resten av tiden står den still. Det är onödigt ineffektivt. Samtidigt är bilen den största utgiftskällan för många hushåll – själva boendet kan förvisso kosta mer per månad, men medan bilen tappar i värde för varje dag som går, brukar bostaden stiga i värde.

Därför är det inte konstigt att alltfler tilltalas av möjligheten att få till- gång till bil utan att behöva äga den. På köpet slipper den som går med i en bilpool besiktiga, skatta, serva och försäkra bilen och behöver inte heller leta parkering, tvätta eller tanka den – det blir helt enkelt lättare att få livs- pusslet att gå ihop!

Denna PM visar på den stora tillväxtpotentialen för bilpooler, hur de kan bidra till att nå de klimat- och tillgänglighetsmål som politiken beslutat om samt pekar på en rad åtgärder som kan påskynda omställningen till mer delad bilanvändning.

Läs hela rapporten här.

Line 3 Bilpoolsboom – så går det till
Mattias Goldmann signatur bild zoom 1 Bilpoolsboom – så går det till

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Bilpoolsboom – så går det till
Line 3 Bilpoolsboom – så går det till