Igår hade vi möte i vår arbetsgrupp på 2030. Det var positiv stämning och mycket givande som vanligt.

Vissa saker var dock inte som vanligt. Vi hälsade genom små bugningar och nickningar istället för att ta i hand. Vi hade varit ganska ensamma på tunnelbanan. Vi hade drabbats av inställda nattåg. Och vi hade extra många deltagare på länk, varav en i karantän.

Men mötet flöt på och efteråt kunde vi konstatera att en gryende beteendeförändring var på gång. Det fanns uppenbarligen möjligheter att lära sig nya arbetssätt i spåren av corona.

Hur kunde vi hjälpa varandra att upprätthålla dem?  

För vad gör man när fler och fler möten och seminarier och andra aktiviteter ställs in?

Jo, vi konstaterade vi hur bra det kan funka med digitala mötesformer. Vi vet ju potentialen, både i tid- och klimatvinst, och rentav också effektivitet.

Vi insåg att denna påtvingade förändring i beteende kunde bli något vi kunde ta med oss framåt. En chans att nu lära oss det digitala, för att vi förstår att det är bra och för att vi måste. Vi samlade direkt ihop tre bra tips på hur man gör ett bra digitalt möte, baserade på erfarenheterna från oss i rummet:

1. Alla bakom varsin skärm. Detta gör mötet mer jämlikt och det blir lättare för organisatören att styra mellan deltagare.

2. Om vissa är med digitalt, dela upp mötet i t ex en info-del, en frågestund och en diskussion.

3. Styr ordet. Antingen med en uttalad turordning bland deltagarna, eller visuellt genom att deltagarna på sin skärm får räcka upp en hand, eller nyttja chattfunktionen. Då vet de andra när de förväntas prata och kan då göra detta i lugn och ro utan oro för att deras input missas.

Dessa tre enkla saker kan få det digitala mötet effektivt, och kanske lära oss något om hur vi kör möten IRL.

Så istället för att lamslås av det påtvingade, kan vi låta det lära oss något nytt. Och när vanan väl sitter där, så har vi med oss detta smarta arbetssätt in i framtiden.

Anna Lindén
2030-sekretariatet