skrota bil bilskrot Skrotningspremien 2024: 99,1% av medel kvar ”Krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan”
20 januari, 2025

Skrotningspremien 2024: 99,1% av medel kvar ”Krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan”

2024 utbetalades totalt 2 070 000 kronor i skrotningspremier till 207 privatpersoner. Av de 250 miljoner kronor som regeringen anslog blev nästan 248 miljoner över. Det visar statistik från Boverket som 2030-sekretariatet begärt ut. Det är dags att utvidga premien, slår 2030-sekretariatet fast.

PRESSMEDDELANDE 20-01-2025

Månad Beviljat belopp Utbetalt belopp
Augusti 50 000 0
Sep 450 000 230 000
Oktober 600 000 790 000
November 560 000 540 000
December 530 000 510 000
Totalt 2 190 000 2 070 000

2024 beviljades totalt 219 ansökningar om skrotningspremie och 207 betalades ut, med oktober som bästa månaden och en avtagande trend under senhösten. Därtill avslogs ett mindre antal ansökningar som inte uppfyllde kriterierna, bl.a. att den bil som skrotas måste vara godkänd i besiktning – det får alltså inte vara en ”riktig skrotbil” – och man måste skaffa en elbil först efter skrotningen.

Av de 219 beviljade ansökningarna finns flest i Västra Götalands län med 46 st, före Stockholms län med 41 st och Skåne med 18 st. I Västmanland har ingen utnyttjat skrotningspremien, i Blekinge endast en person och på Gotland, i Kronoberg och Värmland är det två personer.

Det krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan med skrotningspremien – men att 248 miljoner kronor av anslagets 250 blev över är ju en väldig potential för att göra bättre ifrån sig utan att det kostar extra. Den bör regeringen skyndsamt ta, säger Mattias Goldmann, VD för 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet har fem förslag på hur skrotningspremien ska bli mer verkningsfull 2025 än den var 2024:

  1. Fler hållbara beteenden in: Premien bör också gälla biogasbil, konvertering till el och biogas, inköp av lätta elfordon, medlemskap i bilpool och kollektivtrafikkort.
  2. Fler ohållbara fordon ut: Premien bör också gälla skrotning av lätt lastbil, husbil, arbetsfordon och motorcyklar.
  3. Fler aktörer med: Premien bör också gälla juridiska personer, med fokus på mindre företag och kommuner.
  4. Längre tid: Premien bör gälla i två år, såsom ursprungligen aviserades; i nuläget gäller den endast från 20 augusti 2024 till 19 augusti 2025 vilket ju är ett år.
  5. Mer info: Boverket utsågs överraskande till ansvarig myndighet för premien och är tillmöteskommande med information men har inte i sitt regleringsbrev fått vare sig uppdrag eller resurser att informera alla med berättigade fordon om att bidraget finns.
Tyvärr fick vi rätt i att skrotningspremien i dess nuvarande utformning är helt marginellt för transportsektorns omställning. När nu drygt 99 procent av pengarna för 2024 blev över, är det dags för regeringen att bädda för större klimatnytta i år, säger Mattias Goldmann.

Alla uppgifter kommer från Boverket och gäller till och med 31 december 2024

Line 3 Skrotningspremien 2024: 99,1% av medel kvar ”Krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan”
Mattias Goldmann signatur bild zoom 1 Skrotningspremien 2024: 99,1% av medel kvar ”Krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan”

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Skrotningspremien 2024: 99,1% av medel kvar ”Krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan”
Line 3 Skrotningspremien 2024: 99,1% av medel kvar ”Krävs ett starkt förstoringsglas för att se klimatnyttan”