Klimatpolitiska radet Rådet har rätt – 2030-målen kan nås! Kommentar från 2030-sekretariatet
20 mars, 2025

Rådet har rätt – 2030-målen kan nås! Kommentar från 2030-sekretariatet

Klimatpolitiska Rådet slår fast att Sveriges nuvarande politik vare sig uppnår nationella klimatmål eller klarar EU:s klimatkrav på Sverige. Men den viktigaste slutsatsen är att målen kan nås – med konkreta förslag som nu bör förverkligas. Det anger 2030-sekretariatet.

PRESSMEDDELANDE 20-03-2025

– Regeringen och riksdagen bör ta Klimatpolitiska Rådets kritik på mycket stort allvar – både för att Sverige riskerar att tappa den så framgångsrika tätpositionen vi haft i klimatomställningen och för att det kan bli mycket dyrt att bomma EU:s klimatkrav. Men särskilt värdefullt är att det som krävs för att klara kraven redan prövats eller beslutats. Rådet listar ny bonus till elfordon, skärpt malus för bilar med höga utsläpp, statligt stöd till kollektivtrafiken, något höjd reduktionsplikt och det färdmedelsneutrala reseavdraget som riksdagen redan klubbat – knappast rocket science, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.

Klimatpolitiska Rådet visar också att Sverige är på väg att med stor marginal missa EU:s klimatkrav på skogen, LULUCF. Det kan delvis kompenseras genom att överprestera inom transportsektorn och jordbruket, varav huvuddelen till 2030 behöver ske i trafiken eftersom lantbrukets omställning tar längre tid.

– Att ställa om transportsektorn snabbare bör vara väldigt lockande också för de som inte ser värdet i Sveriges klimatledarskap. Självklart ska svenska skattepengar stanna i landet, och inte gå till att köpa bulgariska utsläppsrätter eller betala böter till Bryssel. Målet bör vara att andra ska köpa utsläppsrätter från oss, ungefär som vi redan exporterar grön el till vår omvärld, säger Mattias Goldmann.

Klimatpolitiska Rådet utgår ifrån redan beslutade nationella klimatmål och EU:s krav på Sverige som medlemsland. Rådet visar att de harmonierar väl, vilket Miljömålsberedningen nu fått i uppdrag att granska.

– Ibland sägs att Sveriges klimatmål är mycket mer långtgående än EU:s, men så är det inte. Vårt sektorsmål för transporterna hjälper oss att nå EU:s krav, medan det sambandet förstås inte finns om målet ersätts med en indikator om antalet laddstolpar, elbilar eller liknande, säger Mattias Goldmann.

2030-sekretariatet ställer sig bakom i princip alla förslag som Klimatpolitiska Rådet presenterar för att klimatmålen ska nås:

  • Ett färdmedelsneutralt avdrag för arbetsresor.
  • Skärpt fordonsskatt och höjd malus, det vill säga tillfälligt förhöjd fordonsskatt, för nya fossildrivna bilar. Potentiellt med utgångspunkt i ny fordonsmärkning som tar hänsyn till livscykelutsläpp. 
  • Skärpta regler för förmånsbilar, så att förmånsbeskattningen bara omfattar eldrivna fordon.
  • Riktad elbilsbonus, i linje med vad regeringen aviserat. Säkerställ att den går till de hushåll som behöver stöd och även omfattar leasing och begagnade elbilar.
  •  En mer generös skrotningspremie för fossildrivna bilar som kommer fler hushåll till del.
  •  Generösare stöd till elektrifiering av tyngre fordon, eftersom omställningen som inte kommit lika långt där. Övergå till anbudsförfarande för att möjliggöra högre stödandel.
  •  Reviderad reduktionsplikt som bara ger elkrediter till laddinfrastruktur i glesbygd.
  •  Ökade möjligheter för kommuner att införa styrmedel som begränsar biltrafik i städerna.
  •  Statligt stöd till kollektivtrafiken.
  •  En grundlig reformering av hela planeringssystemet för transportinfrastrukturen.
  •  Utreda ett nytt skattesystem för vägtransporter, baserat på vilket fordon som kör var och när.

Line 3 Rådet har rätt – 2030-målen kan nås! Kommentar från 2030-sekretariatet
Mattias Goldmann signatur bild zoom 1 Rådet har rätt – 2030-målen kan nås! Kommentar från 2030-sekretariatet

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Rådet har rätt – 2030-målen kan nås! Kommentar från 2030-sekretariatet
Line 3 Rådet har rätt – 2030-målen kan nås! Kommentar från 2030-sekretariatet