bil vag motorvag ko trafik Nyregistreringar april: Prognosen 40% elbilar svår att nå, tunga fordon kräver bättre villkor
2 maj, 2025

Nyregistreringar april: Prognosen 40% elbilar svår att nå, tunga fordon kräver bättre villkor

Rekordbilliga fossila drivmedel och väntan på elbilspremie nästa år gör att elbilsandelen står och stampar, med 35,2% av aprils nya bilar. Eldrivna lastbilar behöver stark och uthållig stimulans för att slå igenom, och gasdrift är ett viktigt komplement på tunga sidan. Det visar 2030-sekretariatets genomgång av nyregistreringarna för april.

PRESSMEDDELANDE 02-05-2025

– Branschens mål på 40% elbilar i år hotas av rekordbilliga fossila bränslen och löftet om elbilspremie nästa år som successivt får fler att avvakta. Det förstärks av motviljan mot Tesla och tullar på kinesiska elbilar, kommenterar Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet.

April 2025 registrerades 24 292 nya personbilar, fördelat på:

Eldrift35.2% (35.0% helåret 2024)
Laddhybrid28.1% (23.4%)
Bensin20.0% (22.5%)
Elhybrid9.8% (10.2%)
Diesel6.8%   (7.0%)
Etanol0.0%   (1.5%)
Biogas0.0% (0.4%)

Av nya lätta lastbilar var 22,9% eldrivna i april, en andel som i princip varit stabil de senaste åren. Nytt för i år är att det finns lätta laddhybridlastbilar, som i april stod för 4,3% av marknaden, medan de gasdrivna stod för 3,9 % – men det handlar i princip om en enda modell med mycket begränsad räckvidd på gas.

– Regeringen måste tänka om avseende stödet till eldrivna lätta lastbilar som enligt nuvarande plan upphör sista september i år. Det behöver förlängas, förstärkas och vidgas så att också gasdrift omfattas – men med krav på en rimlig fossilfri räckvidd, säger Mattias Goldmann.

Andelen eldrivna tunga lastbilar var i april 7,0%, medan 12,2% var gasdrivna. Av tunga bussar (över 16 ton) var 48% eldrivna, men under hela 2025 har det ännu inte registrerats en enda gasdriven buss.

– Att konkurrera med Bulgarien och Rumänien om lägst pris på fossila drivmedel gör det svårt för oss att konkurrera med Norge och Storbritannien om hög andel fossilfria transporter – här finns ett vägval att göra för Sverige, säger Mattias Goldmann.

Regeringen är tydlig med att EU:s 2030-klimatkrav och Sveriges 2030-klimatmål ska nås, vilket 2030-sekretariatet berömmer.

– Att vara ledande i omställningen är bra för Sveriges konkurrenskraft, minskar vår sårbarhet och skapar jobb. Därför är det så glädjande hur relativt lite som krävs för att återta tätpositionen i omställningen, avslutar Goldmann.

All statistik kommer från Mobility Sweden.

Line 3 Nyregistreringar april: Prognosen 40% elbilar svår att nå, tunga fordon kräver bättre villkor
Mattias Goldmann signatur bild zoom 1 Nyregistreringar april: Prognosen 40% elbilar svår att nå, tunga fordon kräver bättre villkor

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Nyregistreringar april: Prognosen 40% elbilar svår att nå, tunga fordon kräver bättre villkor
Line 3 Nyregistreringar april: Prognosen 40% elbilar svår att nå, tunga fordon kräver bättre villkor