hudiksvall dubbelriktad laddning v2g Elbilen bereder väg för mer sol och vind
6 juni, 2025

Elbilen bereder väg för mer sol och vind

Med mer sol och vind i elmixen, kommer det oftare att finnas elöverskott och vid andra tillfällen vara effektbrist. Då blir tusentals elbilars batterier en väldig tillgång, vilket redan nu demonstreras i Stenbergs bostadsrättsförening några kilometer utanför Hudiksvall. Klart vi besöker!

Det är en solig försommardag och solcellerna på byggnadernas tak levererar el för fullt. Elförbrukningen är minimal; de flesta i bostadsrättsföreningen är på jobbet, belysningen släckt och ingen uppvärmning behövs. Inte heller på andra håll är efterfrågan på el särskilt stor, så skulle man skicka ut solelen på nätet vore ersättningen dålig – bara en hårsmån från de negativa priser som nu uppstår allt oftare. Lösningen som BRF Stenberg är först med är att lagra elen i elbilars batterier för att använda den när de boende behöver den om några timmar, eller sälja den till nätet när efterfrågan är större och priset bättre.

dubbelriktad laddning v2g hudiksvall Elbilen bereder väg för mer sol och vind

Som boende behöver jag göra en enda sak: alltid stoppa in elbilens sladd när jag kommer hem, även om den inte behöver ladda. Liksom alla andra större elbilar från Volkswagenkoncernen, är BRF:ens åtta ID4 redo för ”bidirectional charge” så fort de är inkopplade. När de sedan laddas och laddas ur sköts av föreningens intelligenta, automatiserade system. Insatsen är liten, men vinsterna stora – både för samhälle och boende.

Samhällsvinst: Grönare el välkommen

Sveriges elbehov ökar snabbt, liksom antalet elbilar. Det kan till en början se ut som att elbilarna förvärrar problemet, men med modern teknik är det tvärtom. År 2030 har Sverige runt en miljon elbilar som är redo för laddning åt båda håll, med V2G (vehicle to grid). Deras samlade effekt motsvarar då ungefär 15 kärnkraftsblock och just detta möjliggör mer sol och vind i systemet; när variabla energikällor plötsligt minskar kan elbilarnas batterier blixtsnabbt täcka upp med frekvens- och energibalansering och när det finns effekt i överflöd kan elen lagras i bilarnas batterier. Elbilar är tacksamma för detta, eftersom de i snitt står hemma 210 nätter om året och nästan 80 hela dagar.

Hushållsvinst: Sänkt elräkning

Husen i Stenberg är byggda så hållbart som möjligt ur alla aspekter, med bänkskivor av lera, väggar av trä och mycket annat som håller nere det miljömässiga fotavtrycket. Det har dessutom två elsystem, ett för off-grid och ett för vanlig drift. Klas Boman, initiativtagare och motor i projektet, är tydlig med att den som flyttar hit vet att saker är lite annorlunda än på andra håll – men just elbilarnas delaktighet i att balansera elnätet märks egentligen bara på ett sätt: I form av en lägre elräkning.

Bostadsrättsföreningen får betalt för att vara beredda att balansera nätet om det krävs, får extra betalt om de faktiskt måste göra det, betalt för att sälja sin solel till nätet när den efterfrågas och till och med betalt för att ta emot el när det finns för mycket på nätet.

Alla elkunder måste senast 1 januari 2027 ha effektabonnemang, med extrahög kostnad för månadens högsta elförbrukning, vilket batteriet kan balansera och ”kapa topparna”. Redan där kan hushållens kostnader minska med i snitt 30 procent. Totalt räknar BRF:en med cirka 30 000 kr per hushåll i besparingar och belöningar per år om man har en elbil. Därutöver går 20% av besparingar och intjänade medel till en ”Energybank” som ska ge stipendium ungefär som GodEl.

Teknikbehov: Dyrt än, lönsamt snart

Stenberg-projektet består av åtta familjer i sex hus, åtta Volkswagen ID4 som var och en tillför 50 kWh kapacitet ur sina batterier på 77 kWh, fem Ambibox dubbelriktade laddare effekt 11 kW båda riktningarna, fyra solcellsinstallationer på 65 kW, fyra stationära batterier 52 kWh, en värmepump på 80 kW och en nätanslutning på 125 A/87 kW.

Ingen av projektpartners Volkswagen, Vattenfall, Energybank eller Ambibox vill berätta vad kostnaden för projektet är. Det är nog klokt; säkert är det dyrt och lika säkert blir det billigare när detta skalas upp. Ännu är Ambibox ensamma om att ha en tvåvägsladdare som passar ”vanligt folk”, men med en prislapp närmare 30 000 kronor är det ändå väldans dyrt jämfört med en vanlig laddare.

Nästa steg: Go big or go home

Det vi nu bevittnar började 2021, tog riktig fart 2024 och är nu så väl fungerande att Volkswagen inte bara vågar visa upp det för omvärlden utan också ge utrymme för att presentera nästa, mycket större steg. Liksom många andra har de konstaterat att batterierna knappast åldras alls av att i lugn takt laddas och laddas ur. Därför utlovar Andreas Lassota som på Volkswagen ansvarar för laddning och energi att ”mycket snart” stryka dagens gräns på att en elbil max får ladda ur 10 000 kWh under sin livstid, vilket ju för en villa som förbrukar det dubbla på ett enda år annars gör att elbilen blir en mycket begränsad del av helhetslösningen. För Andreas handlar det om att göra Volkswagens bilar attraktiva för kunden, så att man uppnår den andel elbilar som krävs för att klara EU:s utsläppskrav, där Volkswagen nu är ett av de märken som har längst resa kvar.

Nästa steg är att under slutet av 2025 tillsammans med Vattenfall få ut 200 tvåvägsladdare till enfamiljshus, företag, energibolag och bilförsäljare i Sverige. Det blir inte fullt ut kommersiellt, men energibolaget är tydliga med att det ska komma pengar in. Därefter kan detta bli ett kommersiellt erbjudande till alla med kompatibla bilar, vilket enbart för Volkswagen är 50 000 ID-bilar med MEB-plattformen som ju utöver resten av koncernen också delas med Ford. Många andra bilmärken erbjuder också V2G, men standarden är ofärdig och att ett märke kan kopplas in betyder inte att andra kan. Räkna med att Vattenfall, störst i Sverige med nästan en miljon elkunder, erbjuder laddaren och tar hand om allt det praktiska tillsammans med Volkswagengruppen. Och räkna med att elbilen kapar elräkningen åt dig!

Se videon med Mattias Goldmann som förklarar bidirectional charge från Hudiksvall:

Mattias Goldmann Elbilen bereder väg för mer sol och vind

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Elbilen bereder väg för mer sol och vind
Line 3 Elbilen bereder väg för mer sol och vind