trafik bil vag sommar Nyregistreringar maj: Elbilar ökar marginellt – avvaktar bilköparna kommande premie?
3 juni, 2025

Nyregistreringar maj: Elbilar ökar marginellt – avvaktar bilköparna kommande premie?

Elbilarna ökade till 36.9% av nybilsregistreringen i maj, knappt två procentenheter mer än för helåret 2024 men klart under 2030-sekretariatets och Mobility Swedens prognoser på 40%. Utöver rekordbilliga fossila drivmedel bedömer 2030-sekretariatet att många avvaktar kommande elbilspremie – de flesta tyvärr förgäves eftersom bara en mindre del elbilskunder omfattas.

PRESSMEDDELANDE 03-06-2025

– I valet mellan att köpa elbil nu och betala allt själv eller vänta ett halvår och få pengar från staten, tar nog många det senare. Därför är det angeläget att regeringen snarast klargör vilka begränsningar den nya premien tänks få, kommenterar Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

Elbilspremien, som väntas införas 1 januari, ska riktas till personer med lägre inkomster och begränsad tillgång till kollektivtrafik, vilket utesluter merparten av landets bilköpare vilket 2030-sekretariatet snarast vill se preciserat.

Maj 2025 registrerades 25 675 nya personbilar, fördelat på:

Eldrift36.9% (35.0% helåret 2024)
Laddhybrid26.4% (23.4%)
Bensin20.2% (22.5%)
Elhybrid10.5% (10.2%)
Diesel6.0% (7.0%)
Etanol0.0% (1.5%)
Biogas0.0% (0.4%)

– Utöver att den kommande premien bromsar in omställningen, så är det olyckligt att EU nu ger bilindustrin ökad flexibilitet att nå 2025 års klimatmål. Då minskar pressen att fasa ut fossilbilarna, med ökade utsläpp som följd. Dessutom är det djupt orättvist mot företag som Volvo Cars, som inte tjänar på sitt försprång så som de räknat med, säger Goldmann.

Av nya lätta lastbilar var 27.9% eldrivna i maj, en kraftig ökning jämfört med tidigare som framför allt beror på att försäljningen av dieseldrivna lätta lastbilar minskat. Biogas stod för 4.0% och laddhybrid för 2.7%. 2030-sekretariatet välkomnar att premien på 40 000 kronor nu förlängs till oktober, men menar att de lätta lastbilarna också bör inkluderas i den kommande elbilspremien – och att gasfordon bör ingå.

Andelen eldrivna tunga lastbilar var i maj 8.7%, medan 11.1% var gasdrivna. Av tunga bussar (över 16 ton) var 34.7% eldrivna, men under hela 2025 har det ännu inte registrerats en enda gasdriven buss.

– För de tunga transporterna dominerar dieseldrift ännu kraftigt, vilket beror på att Sverige nu konkurrerar med Bulgarien och Rumänien om lägst pris för att tanka fossilt – då är det svårt för åkerier, bussbolag och andra att ställa om, säger Goldmann

Regeringen är tydlig med att EU:s 2030-klimatkrav och Sveriges 2030-klimatmål ska nås, vilket 2030-sekretariatet berömmer.

– Att vara ledande i omställningen är bra för Sveriges konkurrenskraft, minskar vår sårbarhet och skapar jobb. Därför är det så glädjande hur relativt lite som krävs för att återta tätpositionen i omställningen, avslutar Mattias Goldmann.

All statistik kommer från Mobility Sweden.

Mattias Goldmann Nyregistreringar maj: Elbilar ökar marginellt – avvaktar bilköparna kommande premie?

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Nyregistreringar maj: Elbilar ökar marginellt – avvaktar bilköparna kommande premie?
Line 3 Nyregistreringar maj: Elbilar ökar marginellt – avvaktar bilköparna kommande premie?