Circle K laddstation Jarna Största snabbladdarmacken invigd – Circle K i Järna visar vägen
12 februari, 2025

Största snabbladdarmacken invigd – Circle K i Järna visar vägen

Det måste vara riggat, är min första tanke. Vid nästan varenda en av de 20 ultrasnabba laddarna står fräscha, nya elbilar och laddar innan invigningen ens varit. Circle K:s nya jätteladdstation i Järna finns inte ens på min lånade el-BMW:s gps än. Men ryktet har spritt sig, här vill man ladda. Teslas dominans är härmed utmanad – deras Superchargers har alltid rankats överlägset högst av användarna, men nu är Circle K bara steget efter och i vissa parametrar faktiskt förbi.

Några av de som laddar under invigningsdagen 11 februari kanske rentav har bidragit till utformningen, som Circle K tagit fram tillsammans med kunder, med över tusen inspel inklusive ritningar och skisser. Förutom att laddningen är ultrasnabb, så är den under tak och väl upplyst – kan låta självklart för den som är van att köra fossilt men vi som kör på el vet att det är långtifrån självklart. Takhöjden räcker gott också för en hög lätt lastbil, och så länge det inte är alldeles fullt vid laddarna finns det plats också för den som kommer med husvagn.

Kaffe och mat finns alldeles intill, inklusive en jättegod vegokebab som tar precis lika lång tid att äta som det tar att ladda elbilen. Betalningen sker supersmidigt på det sätt du önskar, inklusive Autocharge för de bilar som har tekniken, så att man bara laddar och så dras pengarna på kontot. En stor skärm vid varje laddstolpe visar inte bara hur mycket man laddar utan också hur laddkurvan ser ut – det blir populärt hos biltidningarna som idag räknar ut dessa manuellt i sina biltester.

De 400 kW laddning fördelas mellan två laddare, så har man en elbil som kan ladda riktigt snabbt lönar det sig att söka upp en laddstolpe där det inte redan står en andra bil – men för alla elbilar som maxar 200 KW eller mindre blir det full effekt även om man delar. I motsats till många andra nya laddare, så går det rentav att ladda CHAdeMO, vilket den som kommer med en lite äldre Nissan Leaf är tacksam för.

En liten bit från de 20 laddarna för personbilar finns sex laddare för lastbilar, med plats för fullånga släp. Här är föreställningen faktiskt riggad; till invigningen har Scania tagit dit sina ellastbilar – deras huvudkontor är ju i samma kommun. Också här är maxladdningen 400 kW, vilket är precis lagom för att ge fulla batterier på den lagstadgade rasten på 45 minuter var fjärde timme. Snabbare än så kan nästan inga lastbilar ladda än så länge – men snart kommer de och då är Circle K redo; en första megawattladdare invigs under våren, fundamentet är klart och elen framdragen. Däremot får lastbilschaffisarna klara sig utan tak när de ska ladda, lite synd eftersom de ju också har en maxhöjd man hade kunnat lägga sig strax över.

Placeringen i Järna är ingen slump, förklarar Circle K:s Johan Söderberg. Vi är precis intill Sveriegs största väg E4:n, några kilometer från E20 västerut och nära Södertäljes alla industrier. Circle K har funnits här länge, men nu utvidgat till hela 30 000 kvadratmeter.

Elen är 100 procent förnybar och framdragen i nära samarbete med Södertälje kommun, som styrs av den ovanliga trion S-M-Mp. I samband med invigningen betonar kommunalrådet Alexander Rosenberg den tydliga inriktningen att påskynda elektrifieringen och hur väl det överensstämmer med det lokala näringslivets behov.

Lite el kommer faktiskt också från taket över laddstationerna, med 80 integrerade solceller på totalt 28 kW som går till byggnaderna. På Circle K:s andra mega-laddstation utanför Lund finns också ett batterilager och jag räknar med att det kommer även här; det är lönt att kunna samla på sig el när den är billig och slippa betala de allra högsta nätpriserna. Dessutom kan man då få mer effekt än vad nätet själv klarar av, och man kan rentav tjäna en slant på att sälja effektreglering till nätet.

Pengarna då? Det finns ingen skylt över vad laddningen kostar och det beror på att det beror på – jag gissar att alla elbilarna som laddar när jag är där betalar olika, beroende på avtalens utformning. Laddarna för de tunga fordonen är delvis statligt finansierade medan Jenni Alterling betonar att de för personbilarna betalats av Circle K själva – eller av de som köper fossila drivmedel om du så vill. Det dröjer innan snabbladdarna är lönsamma på egen hand, även om reduktionspliktens kommande utformning hjälper, med möjlighet att uppnå en del av målet genom publik laddning. Certifikat från laddning kan då säljas till andra drivmedelsbolag eller som i Circle K:s fall användas internt.

För mig som Stockholmsbo är laddaren i Järna för nära för att göra nytta på resorna söderut, men perfekt om jag behöver ladda upp elbilen innan den ska lämnas tillbaks efter långresan. Vi ses!

Se videon med Mattias Goldmann och Jenni Alterling, Circle K, här. Filmad av Robin Andersson, LEX Energy – tack!

Line 3 Största snabbladdarmacken invigd – Circle K i Järna visar vägen
Mattias Goldmann signatur bild zoom 1 Största snabbladdarmacken invigd – Circle K i Järna visar vägen

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Största snabbladdarmacken invigd – Circle K i Järna visar vägen
Line 3 Största snabbladdarmacken invigd – Circle K i Järna visar vägen