Sex centimeter – så mycket ökade cykelvägarna per capita 2024, visar 2030-sekretariatet
Sedan 2014 har längden cykelväg per capita stigit med 32 procent, till 2,63 meter. 2024 var ökningen 2,3% eller sex centimeter, visar 2030-sekretariatets nya indikatorer. En god grund för en mer gynnsam cykelpolitik, anger 2030 med tre konkreta förslag. Indikatorerna visar också mycket stora skillnader mellan kommunerna; ledande Tingsryd har 27 gånger mer cykelväg per capita än Uppvidinge i botten.
PRESSMEDDELANDE 19-03-2025
– Sex centimeter per capita mer cykelväg är inget paradigmskifte, men förbättrar förutsättningarna för ökad cykling och därmed minskad klimatpåverkan från transporterna. Det är dags för en efterträdare till Stadsmiljöavtalen som avslutas, för en rimlig milersättning för den som cyklar till jobbet och för rätten att bygga statliga cykelvägar fristående från bilvägarna, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.
År | Cykelväg längd (meter per capita) |
2014 | 1,99 |
2015 | 2,11 |
2019 | 2,37 |
2020 | 2,43 |
2021 | 2,47 |
2022 | 2,56 |
2023 | 2,57 |
2024 | 2,63 |
Per Östborn, 2030-sekretariatets indikatoranalytiker, konstaterar att andra 2030-indikatorer visar att utbyggnaden av cykelvägarna inte ökat cyklandet, vare sig i absoluta tal eller som andel av resandet. Inte heller har den medfört att vi blivit mer nöjda med våra gång- och cykelvägar – mer cykelvägar ger förutsättningar men är inte i sig tillräckligt för ett transportslagsskifte.
2030-sekretariatet redovisar också statistik per kommun, med mycket stora skillnader: Ledande Tingsryd har hela 27 gånger mer cykelväg per capita än Uppvidinge i botten:
Topplistan avseende cykelsträcka, kommun: | Meter per capita |
Tingsryd | 8,10 |
Forshaga | 6,53 |
Bromölla | 6,47 |
Ulricehamn | 6,22 |
Tranemo | 6,09 |
Bottenlistan avseende cykelsträcka, kommun: | Meter per capita |
Bräcke | 0,95 |
Åsele | 0,82 |
Kungsör | 0,79 |
Sundbyberg | 0,70 |
Uppvidinge | 0,30 |
– Mellan kommunerna med mest och minst cykelväg är det bara några mil, men skillnaden i cykelväg per invånare är himmelsvid och pekar på vikten av aktivt lokalt arbete. Vi ser fram emot stora förändringar i topp- och bottenlistan framgent, säger Mattias Goldmann.
Den sammanlagda cykelväglängden i Sverige hämtas från Nationella vägdatabasen NVDB, dit det är obligatoriskt att rapportera sedan 2014. För år 2024 finns underlag från 283 kommuner. För riket som helhet summeras längden statlig, kommunal och enskild cykelväg, vilket divideras med folkmängden i respektive kommun.
2030-sekretariatet konstaterar också att regeringen inte genomfört riksdagens beslut om ett färdmedelsneutralt resebidrag istället för dagens reseavdrag som ensidigt gynnar bilresor. Istället har milersättningen för resor med bil höjts, men inte ersättningen för att cykla eller åka kollektivt.
För ytterligare information:
Se 2030-sekretariatets indikator för cykelväglängd per capita,
Mattias Goldmann
vd
073090045
mattias.goldmann@2030sekretariatet.se
Per Östborn
Statistiker
per.ostborn@gronamobilister.se
0738-196 154

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet