Nyregistreringar oktober: Laddbart ökar – kamp mot klockan för ny elbilspremie
Oktober 2025 stod elbilarna för 36.2% av nybilsregistreringen, mot 35.0% helåret 2024, och laddhybriderna slog rekord med 29.5%. Det ser ljusare ut för 2030-målet som Miljömålsberedningen nu bekräftat, men 2030-sekretariatet varnar för bakslag om den aviserade elbilspremien försenas eller uteblir.
Oktober 2025 registrerades 24 078 nya personbilar, fördelat på:
- Eldrift 36.2% (35.0% helåret 2024)
- Laddhybrid 29.5% (23.4%)
- Bensin 17.8% (22.5%)
- Elhybrid 11.2% (10.2%)
- Diesel 5.2% (7.0%)
- Etanol 0.1% (1.5%)
- Biogas 0.0% (0.4%)
– Vi har nu en dubbel kamp emot klockan. Dels måste Sverige skyndsamt hantera EU:s invändningar mot elbilspremien som ska träda i kraft efter årsskiftet, dels rinner tiden ut för att nå EU:s krav och Sveriges mål för 2030. Vi behöver hängslen och livrem nu i form av fler smarta styrmedel inom Bilen, Bränslet och Beteendet, kommenterar Mattias Goldmann, VD för 2030-sekretariatet.
Elbilstoppen i augusti var
- Volvo EX40: 1 104 nyregistrerade
- Volkswagen ID7: 738
- Kia EV3: 593
- Volkswagen ID4: 531
- Volvo EX30: 391
Oktobers stora ökning står laddhybriderna för, upp hela sex procentenheter jämfört med helåret 2024.
– Skärpta EU-regler slår snart ut dåliga laddhybrider, och tyvärr är det dessa som nu säljs ut. En bra laddhybrid som används klokt kan absolut vara en del av omställningen – förbränningsmotorn ska bara gå i nödfall och helst drivas förnybart, kommenterar Goldmann.
Av nya lätta lastbilar var 21.5 % eldrivna i oktober, mot 19.4% samma period i fjol, och laddhybriderna ökade till 6.7% från 0.4%. Gasdrift minskade från 5.3% till 3.5%.. 66.1% av nya lätta lastbilar är dieseldrivna – vilket inte behöver betyda fossilt, påpekar 2030-sekretariatet.
– Ingen rörelse är så enkel som att ställa om från fossil diesel till HVO100; det är bara att flytta handen en decimeter på macken. Därför har vi och Fossilfritt Sverige nu HVO-kampanj – men det måste också bli mer lönsamt att tanka förnybart, säger Goldmann.
Andelen eldrivna tunga lastbilar över 16 ton var i oktober 7.0%, medan 11.8% var gasdrivna. Av tunga bussar var 32.6% eldrivna, inga nya gasbussar registrerades.
– Kollektivtrafiken fortsätter att vara ett viktigt föredöme i omställningen till fossilfritt, men det var ett allvarligt misstag av regeringen att ta bort premien för eldrivna stadsbussar, säger Mattias Goldmann.
Miljömålsberedningen har nu i unik enighet över alla partigränser slagit fast att klimatmålen ska bestå, och regeringen är tydlig med att EU:s 2030-klimatkrav på Sverige ska nås, vilket 2030-sekretariatet berömmer. ”Att vara ledande i omställningen är bra för Sveriges konkurrenskraft, minskar vår sårbarhet och skapar jobb. Därför är det så väldigt värdefullt med den trygghet som partipolitisk enighet ger – nu är det full fart framåt som gäller, avslutar Goldmann.
All statistik kommer från Mobility Sweden.
För ytterligare information, kontakta:
Mattias Goldmann, VD, 070-309 00 45, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet
