2030-målet starkare än någonsin – 2030-sekretariatet omfamnar Miljömålsberedningens överenskommelse
2030-klimatmålet för transportsektorn är nu starkare än någonsin, efter att alla partier i Miljömålsberedningen utvärderat målet och slår fast att det ska finnas kvar. Efter en tid av osäkerhet är det nu akut bråttom att leverera åtgärderna som krävs för att nå målet, anger 2030-sekretariatet i en första kommentar.
– Sjupartiöverenskommelsen som gav oss klimatmålen är bland det finaste svensk politik åstadkommit. Alltifrån kommuner och regioner till intresseorganisationer och företag utgår ifrån målen i sin planering. Därför är det väldigt värdefullt att målen nu bekräftas med partipolitisk enighet – särskilt sektorsmålet för transportsektorn går stärkt ur processen och omställningen kan nu skjuta fart, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.
Miljömålsberedningen visar att målet att minska transportsektorns klimatpåverkan med 70 procent jämfört med år 2010 i princip sammanfaller med EU:s ESR-krav på Sverige, som vi får dryga böter om vi inte uppnår. Gapet till måluppfyllelse är idag cirka 5.8 miljoner ton koldioxid, och enligt finansdepartementets beräkningar återstår 4.5 miljoner ton efter förslagen i budgetpropositionen för år 2026.
– Statsminister Kristersson gjorde rätt när han i SVT Agenda tryckte på grön knapp för att 2030-målet ska nås. Tempotappet var mycket olyckligt och Sveriges utsläppsökningar 2024 direkt pinsamma. Men det går att ta igen, och det kräver varken väldigt hög reduktionsplikt eller våldsamma priser på fossila drivmedel – bara systematiska, snabba och breda åtgärder inom Bilen, Bränslet och Beteendet.
2030-sekretariatet konstaterar att alla oppositionspartiers budgetförslag innebär ytterligare minskade utsläpp jämfört med regeringens förslag, och uppmanar politiken till att bygga vidare på Mijömålsberedningens breda enighet för att hitta trovärdiga, trygga åtgärder som leder Sverige i mål.
– Självklart ska politiken inte vara överens om allt, men den måste inte heller bråka om allt? Vi ser kloka förslag hos alla riksdagspartier, i näringslivet, från kommuner och regioner och från miljöorganisationerna. Det är klimatet och Sveriges gröna ledarposition värt.
Styrmedelsutredningen ska under våren lägga fram förslag på hur klimatmålen kan nås och en rad andra utredningar har redan presenterats med förslag som bidrar till att målen nås. Hit hör sänkt förmånsbeskattning på kollektivtrafikkort, rätt att få ladda för boende i hyres- och bostadsrätter, medan Trafikverkets förslag till nationell plan för infrastrukturen uttryckligen inte leder till att klimatmålen nås.
– Trafikverket ägnar två rader av 251 sidor åt hur klimatmålen skulle kunna nås, vilket pekar på att politiken behöver bli bättre beställare. Självklart ska jättesatsningar på 1200 miljarder kronor utgå ifrån målen vi som samhälle enats om – efter att klimatmålen nu åter bekräftats, bör regeringen fastslå att det ska vara en självklar övergripande inriktning för berörda myndigheters arbete, säger Goldmann.
2030-sekretariatet återkommer med en fördjupad analys av Miljömålsberedningens förslag och tar för givet att det skyndsamt skickas ut på bred remiss.
Läs en första analys från 2030-sekretariatet hos Aktuell Hållbarhet
För ytterligare information, kontakta:
Mattias Goldmann, VD, 070-309 00 45, mattias.goldmann@2030sekretariatet.se

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet
