Nyregistreringar första halvåret: Två promilles ökad elbilsandel hotar klimatmålen
Första halvåret 2025 stod elbilarna för 35.2% av nybilsregistreringen, mot 35.0% helåret 2024. I kombination med svag reduktionsplikt och att gasbilsmarknaden utraderats betyder det att 2030-klimatmålen är akut hotade.
PRESSMEDDELANDE 01-07-2025
Första halvåret 2025 registrerades 140 976 nya personbilar, fördelat på:
- Eldrift 35.2% (35.0% helåret 2024)
- Laddhybrid 26.1% (23.4%)
- Bensin 20.7% (22.5%)
- Elhybrid 10.7% (10.2%)
- Diesel 6.0% (7.0%)
- Etanol 1.2% (1.5%)
- Biogas 0.0% (0.4%)
– Med två promilles ökad marknadsandel för elbilarna första halvåret, nås branschens prognos på 40% elbilar först 2038. Då hänger klimatmålen löst och risken för böter från EU är överhängande, kommenterar Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.
2030-sekretariatet konstaterar att utvecklingen är särskilt allvarlig eftersom bensin- och dieselbilars utsläpp ökat kraftigt med den fortsatt låga reduktionsplikten, och med den fortsatt höga exporten av elbilar ut ur Sverige. Den kommande elbilspremien, som väntas införas januari 2026 är en del av lösningen och bör kombineras med ökad andel förnybart i fossila drivmedel, bättre konkurrenskraft för förnybara drivmedel och ökade möjligheter för kommunerna att gynna hållbar mobilitet.
Av nya lätta lastbilar var 25.0% eldrivna det första halvåret. Biogas stod för 4.6% och laddhybrid för 3.7%. Det är en positiv utveckling, men när premien för lätta ellastbilar avskaffas 1 oktober förväntas andelen dieseldrivna lätta lastbilar tyvärr åter öka. Därför vill 2030 att premien förlängs, att lätta lastbilar inkluderas i den kommande elbilspremien – och att gasfordon ingår.
Andelen eldrivna tunga lastbilar över 16 ton var första halvåret 7.1%, medan 13.2% var gasdrivna. Av tunga bussar var 58.9% eldrivna, men under hela 2025 har det ännu inte registrerats en enda gasdriven buss.
– För de tunga transporterna dominerar dieseldrift kraftigt. Det är inte konstigt när Sverige konkurrerar med Bulgarien och Rumänien om lägst pris för att tanka fossilt – då är det svårt för åkerier, bussbolag och andra att ställa om, säger Mattias Goldmann.
Regeringen är tydlig med att EU:s 2030-klimatkrav och Sveriges 2030-klimatmål ska nås, vilket 2030-sekretariatet berömmer. ”Att vara ledande i omställningen är bra för Sveriges konkurrenskraft, minskar vår sårbarhet och skapar jobb. Därför är det så glädjande hur relativt lite som krävs för att återta tätpositionen i omställningen – men det måste ske och det hastar.”, avslutar Goldmann.
All statistik kommer från Mobility Sweden.
Mer information
För ytterligare information kontakta: Mattias Goldmann, Mattias.goldmann@2030sekretariatet.se, 070-309 00 45

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet