bil vag motorvag ko trafik Nyregistreringar februari: Elbilar står still, ellastbilar dubblar på ett år, all-time-high för elbussarna
3 mars, 2025

Nyregistreringar februari: Elbilar står still, ellastbilar dubblar på ett år, all-time-high för elbussarna

I februari var 35.0% av alla nya bilar eldrivna, exakt samma nivå som för helåret 2024. Laddhybriderna ökar något medan det inte registrerades en enda ny gasbil och etanolbilarna backat från 8.5% i januari till 0.0% i februari – för att de nu beläggs med malusskatt. På tunga sidan når eldrivna lastbilar 9.1%, en fördubbling jämfört med året innan, och eldrivna bussar når all-time-high 79.3%.

PRESSMEDDELANDE 03-03-2025

– För att nå prognosen på 40% elbilar 2025 måste andelen öka och det bör kunna ske under våren när en rad relativt billiga elbilar når ut på marknaden. Mot slutet av året finns dock risken att andelen åter sjunker, eftersom många kommer avvakta nya elbilspremien som ska införas 2026, kommenterar Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet och fortsätter:

– Att etanolbilarna försvinner efter att de beläggs med samma malusskatt som fossilbilarna är väntat, men att inga nya gasbilar säljs är trist.

Februari 2025 registrerades 19 608 nya personbilar, fördelat på:

Eldrift  35.0% (35.0% helåret 2024)
Laddhybrid26.0% (23.4%)
Bensin    23.0% (22.5%)
Elhybrid9.9% (10.2%)
Diesel   9.9% (10.2%)
Etanol 0.0% (1.5%)
Biogas0.0% (0.4%)

Av de nya lätta lastbilarna var 24.3% eldrivna, en marginell nedgång från samma period i fjol. Nytt för i år är att det finns lätta lastbilar med laddhybridteknik, som i februari stod för 5.3% av marknaden, exakt samma andel som de gasdrivna – men det handlar i princip om en enda modell med mycket begränsad räckvidd på gas.

Andelen eldrivna tunga lastbilar var i februari 9.1 % och 14.6% var gasdrivna. Av de tunga bussarna (över 16 ton) var hela 79.3% eldrivna, men inga gasdrivna.

– Marknaden för tunga fordon är så liten att man ska vara försiktig med att dra för stora växlar på en enda månad, men om vi kan lämna parentesen av reapriser på fossila drivmedel bakom oss så kan omställningen verkligen skjuta fart. Det är faktiskt än bättre än det ser ut eftersom många dieseldrivna bussar och lastbilar körs på förnybar HVO eller RME, säger Mattias Goldmann.

Regeringen är tydlig med att EU:s 2030-klimatkrav och Sveriges 2030-klimatmål ska nås, vilket 2030-sekretariatet berömmer.

– Att vara ledande i omställningen är bra för Sveriges konkurrenskraft, minskar vår sårbarhet och skapar jobb. Därför är det så glädjande hur relativt lite som krävs för att återta tätpositionen i omställningen, avslutar Goldmann.

All statistik kommer från Mobility Sweden.

Line 3 Nyregistreringar februari: Elbilar står still, ellastbilar dubblar på ett år, all-time-high för elbussarna
Mattias Goldmann signatur bild zoom 1 Nyregistreringar februari: Elbilar står still, ellastbilar dubblar på ett år, all-time-high för elbussarna

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Nyregistreringar februari: Elbilar står still, ellastbilar dubblar på ett år, all-time-high för elbussarna
Line 3 Nyregistreringar februari: Elbilar står still, ellastbilar dubblar på ett år, all-time-high för elbussarna