2030-sekretariatet: Trist trendbrott, nya bilars energieffektivitet minskar
Sedan 2010 har energieffektiviteten för nya personbilar förbättrats med nästan 40% tack vare snålare bensin- och dieselbilar och en allt högre andel elbilar. 2024 försämrades energieffektiviteten för första gången sedan 2018, visar 2030-sekretariatets nya indikatorer.
PRESSMEDDELANDE 07-03-2025
– En lägre andel elbilar tillsammans med fler värstingfossilbilar gör att energieffektiviteten för nya bilar nu tyvärr försämras. Det är ett trist trendbrott som borde diskuteras mer, eftersom vi både nationellt och på EU-nivå enats om att bli mer effektiva och mindre slösaktiga, både i transportsektorn och generellt, säger Mattias Goldmann, vd för 2030-sekretariatet.
Genomsnittlig deklarerad energiförbrukning per km för nya personbilar:
År | kWh/100 km |
2010 | 57,9 |
2015 | 48,7 |
2019 | 49,1 |
2020 | 43,3 |
2021 | 39,5 |
2022 | 38,4 (med nya WLTP-värden) |
2023 | 36,4 |
2024 | 37,1 |
Per Östborn, 2030-sekretariatets indikatoranalytiker, konstaterar att det efter en lång tids minskad energianvändning i nya bilar skedde ett negativt trendbrottet i slutet av 2010-talet beroende på en ökad andel tunga och bränsleslukande SUV:ar. Därefter en långsiktig förbättring med en ökande andel elbilar och nu åter en negativ förändring som huvudsakligen beror på den minskande andelen elbilar i nybilsförsäljningen.
2030-sekretariatet konstaterar att den minskande andelen elbilar beror på att premien avskaffats i kombination med kraftigt sänkta priser på fossila drivmedel.
– Nu kommer en lång rad energieffektiva, mindre elbilar till rimliga priser och därför bedömer vi att elbilarna under året kan nå 40% av nybilsförsäljningen. Men för att klara klimatmålen och inte halka allt längre efter grannländerna Danmark och Norge behövs både ny stimulans för elbilarna och en annan politisk inriktning än ”lågt pris vid pump” för det fossila, säger Mattias Goldmann.
Förutom den nationella indikatorn, redovisar 2030-sekretariatet kommunala siffror för energieffektivitet för nya bilar, från 2006 och framåt, dock inte i nuläget för 2024. De regionala skillnaderna är stora, men 2030-sekretariatet bedömer att den långa fasen av ökad energieffektivitet för nya bilar tyvärr är bruten i hela landet.
Samtliga siffror kommer från Energimyndigheten: Transportsektorns energianvändning
Trafikanalys: Fordonsstatistik, månadsfil
Trafikverket: PM Vägtrafikens utsläpp
Trafikverket: Bilindex, bilaga län och kommuner.
För ytterligare information:
Se 2030-sekretariatets indikator för energieffektivitet för nya personbilar
Mattias Goldmann
vd
073090045
mattias.goldmann@2030sekretariatet.se
Per Östborn
Statistiker
per.ostborn@gronamobilister.se
0738-196 154

Mattias Goldmann
2030-sekretariatet