bensin tanka diesel bensinstation Ny reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning - 2030-sekretariatet först med remissutkast
16 september, 2024

Ny reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning – 2030-sekretariatet först med remissutkast

Regeringen har nu skickat ut sitt förslag på förändrad reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning, för synpunkter senast 12 november. 2030-sekretariatet presenterar redan nu sitt utkast till remissvar, och uppmärksammar att regeringens proposition om drivmedelsbeskattning presenteras innan remisstiden löpt ut.

PRESSMEDDELANDE 16-09-2024

2030-sekretariatets viktigaste synpunkter på regeringens förslag är:

  • Höjningen av reduktionsplikten från 6% till 10% är välkommen men otillräcklig, en successiv och i förväg känd ökning bör beslutas.
  • Att inkludera publik laddning i reduktionsplikten är logiskt utifrån EU:s förnybartdirektiv, men ställer i praktiken biobränslen mot el om inte pliktnivån stegvis höjs.
  • Ökad tydlighet kring hur publik laddning beräknas och hanteras inom reduktionsplikten behövs skyndsamt.
  • Sänkt skatt på fossila drivmedel går emot klimatmålen och bör antingen överges eller kombineras med höjd reduktionsplikt.
  • Slopad reduktionsplikt för flyget krävs av EU:s ReFuel Aviation, men bör kompenseras genom statlig upphandling av biodrivmedel för flyg, stöd till produktion av biojet, elektrobränslen och eldrift för flyg.
  • Det är oklart om EU:s ESR-krav nås och inte troligt att nationella klimatmål nås med de åtgärder regeringen presenterat.

– Det är höga insatser nu, både för klimatet och för svensk ekonomi. Missar vi EU:s utsläppskrav måste vi köpa utsläppsrätter för miljardbelopp från Bucharest och Sofia eller betala böter till Bryssel. Tappar vi täten i omställningen, drabbas hela den gröna svenska industriboom som nu står och väger. Det behövs större trygghet i att klimatmålen nås, bättre förutsägbarhet för näringslivet och svenskt klimatledarskap, inte med nöd-och-näppe-politik, säger Mattias Goldmann, VD för 2030-sekretariatet.

Den 12 november 2024 är sista dag att ge synpunkter på regeringens promemoria, men redan den 17 oktober lägger regeringen proposition om drivmedelsbeskattning. Det är en viktig anledning till att 2030-sekretariatet så tidigt presenterar sitt förslag till remissvar, som nu stäms av med egna partners och andra remissinstanser.

Line 3 Ny reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning - 2030-sekretariatet först med remissutkast
Mattias Goldmann signatur bild zoom 1 Ny reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning - 2030-sekretariatet först med remissutkast

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Ny reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning - 2030-sekretariatet först med remissutkast
Line 3 Ny reduktionsplikt och sänkt drivmedelsbeskattning - 2030-sekretariatet först med remissutkast