I januari backar de laddbara bilarna till 52% av nybilsmarknaden mot 75% månaden innan. 2030-sekretariatet uppmanar till en politik som inte tar omställningen för given.

– En snabb omställning av nya fordon till eldrift är avgörande för att nå 2030-målet, men nu bromsar den in. 52% är inte bara lägre än i december, då många skaffade elbil innan bonusen sänktes, utan lägre än fjolårets snitt på 56%. Nu behövs riktad stimulans till de fordonssegment och de konsumenter där dieseln annars gör ovälkommen comeback, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.Den 8 november avskaffade regeringen premien för elbilar, gasbilar och laddhybrider. Om kontraktet skrevs på i tid så ges fortsatt bonus även om den från årsskiftet sänktes från 70 000 till 50 000 kr för elbilarna. 2030-sekretariatet slår fast att minskningen därmed är än värre än siffrorna visar; många av elbilarna som registreras de kommande månaderna är sådana som köptes innan premien avskaffades.För lätta lastbilar var elbilsandelen i januari enbart 7,4%, jämfört med 11,3% i snitt i fjol. En enda av de nyregistrerade bussarna i januari var eldriven, en minskning med 90% jämfört med januari i fjol.

– Regeringen kan kostnadseffektivt välja att enbart gynna el- och gasdrivna lätta lastbilar, skåpbilar, pick-ups och bussar. Här är stimulansen absolut nödvändig och bidrar till att hela Sverige kan ställa om. Därtill kan regeringen inspireras av Frankrike som särskilt gynnar de med lägre inkomster som skaffar elbil, och som infört en premie för att konvertera befintliga bilar till drift på el och med förnybara drivmedel.

Januari månads nybilsregistrering fördelas på

  • Eldrift 28,8% (33,0% helåret 2022)
  • Laddhybrider 23,3% (23.1%)
  • Bensin 21,6% /21,9%)
  • Elhybrid 11,2% (8,9%)
  • Diesel 11,0% (11,5%)
  • Etanol 0,7% (0,7%)
  • Biogas 0,8% (0,5%)
  • Ospecificerat 2,6% (0,0%)

– Hållbara, förnybara drivmedel är en viktig del av omställningen och därför är det bekymmersamt att andelarna är så låga. Mest registrerade gasbil, på 32:a plats bland klimatbonusbilarna, slutar därtill säljas snart. För att kostnadseffektivt använda den biogasproduktion och de gasmackar som staten redan delfinansierat, är det extra viktigt att införa det konverteringsstöd som riksdagen redan beslutade förra mandatperioden, men som inte infördes, avslutar Mattias Goldmann.

All statistik kommer från Mobility Sweden.

MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet