elbil-jordanien
21 augusti, 2025

Hur Jordanien blev världsledare inom elbilar

Norge har den högsta andelen elbilsförsäljning i världen – men det lilla Mellanösternlandet Jordanien kommer oväntat på andra plats, trots många hinder.

Nästan alla bilar i Jordanien importeras via en frihandelszon. Det påverkar inte bilarnas beskattning, men innebär att importörerna inte betalar bolagsskatt – och att statistik därifrån ger en mycket realistisk bild av bilmarknaden, och siffrorna är anmärkningsvärda: år 2024 var 65 % av alla nya bilar som såldes i Jordanien elbilar. Det är den näst högsta andelen i världen – bara Norge ligger före med över 90 %. Jordanien passerar därmed både Island (strax över 60 %) och länder som ofta ses som ledande inom elbilar, som Danmark, Nederländerna och Sverige.

Skarmavbild 2025 08 21 kl. 14.59.24 Hur Jordanien blev världsledare inom elbilar

Det lilla kungadömet Jordanien är kanske mest känt för sina imponerande turistmål, men står också för 45 % av all elbilsförsäljning i Mellanöstern – långt före Förenade Arabemiraten som har en andel på 13 %. Under första halvåret 2025 har elbilsandelen i Jordanien dock minskat något, vilket innebär att det blir en jämn kamp med Island om att behålla andraplatsen globalt.

Även om elbilsboomen är ett relativt nytt fenomen och bilar tenderar att rulla länge på vägarna i Jordanien, är elbilar numera en vanlig syn på landets gator. Och om du snabbt vill få tag på en Uber – då är det bäst att välja en elbil, eftersom de både är det vanligaste, såväl som det billigaste alternativet.

Enligt Cita EV förväntas marknaden för elbilar i Jordanien växa med 35 % om året till 2030. Samtidigt uppger 65 % av bilköparna i landet att de överväger att välja en elbil vid sitt nästa bilköp. Övergången till elbilar förväntas skapa över 5 000 nya jobb inom olika sektorer – från installation av laddinfrastruktur till service och underhåll – och enbart marknaden för laddinfrastruktur beräknas omsätta 75 miljoner dollar årligen till år 2028.

Med direkta subventioner för elbilsköp, lägre räntor på elbilslån och andra stödåtgärder förväntas elbilsägandet öka ännu snabbare, särskilt bland hushåll med låg och medelhög inkomst.

De mest sålda elbilarna i Jordanien är Volkswagen, BYD, Hyundai, Kia, Nissan och den billiga Changan – nästan alla tillverkade i Kina. Det pratas om möjlig lokal montering i Jordanien, men hittills har bristen på expertis och industriell tradition varit ett hinder.

För transportfordon har omställningen gått långsammare, eftersom registreringsskatten inte är lika fördelaktig – men nu börjar det röra på sig. Jordaniens postverk, Jordan Post, håller på att byta ut sina lätta lastbilar mot eldrivna alternativ, och Ammans nya Bus Rapid Transit-system planeras redan i år att trafikeras av elbussar.

20250517 142008 Hur Jordanien blev världsledare inom elbilar

Varför väljer jordanier att köra elbil?

Ahmad Abu Raddad, vd för EV King och tidigare ordförande för den numera upplösta Elbilsföreningen i Jordanien, gav mig i en intervju tre huvudanledningar till elbilarnas framgång i landet:

För det första har Jordanien de högsta bensinpriserna i hela Mellanöstern – omkring 15 kronor per liter. Detta innebär en stor ekonomisk börda för många hushåll, som i vissa fall kan tvingas lägga upp till en tredjedel av sin inkomst på bränsle – särskilt eftersom kollektivtrafiken inte är tillräckligt utbyggd för att täcka människors behov. Därför är intresset för elbilar stort. Enligt den ideella miljöinformationsplattformen EcoMena kan elbilar minska bränslekostnaderna med 73 %, vilket motsvarar cirka 20 000 kronor per år för en genomsnittlig bilist – som ofta har en månadslön på omkring 7000 kronor.

Vinsterna är förstås ännu större för de många förare som kör delade taxibilar eller jobbar för plattformar som Uber, eftersom de kör mycket längre sträckor. Dessa fördelar har ökat ytterligare genom införandet av ett nytt eltariffsystem med tidsstyrda priser, som trädde i kraft den 1 juli 2024. För hushåll innebär det att det är billigare att ladda bilen hemma under off-peak, mellan kl. 05.00 och 14.00, då priset är 1.50 kronor per kilowattimme – jämfört med 2.30 kronor under kvällens peak mellan kl. 17.00 och 23.00.

De flesta elbilsägare i Jordanien laddar sällan vid publika laddstationer, men när de gör det är det fasta priset på 2.75 kronor per kilowattimme betydligt lägre än i många andra länder. Priset på både el och bränsle bestäms av staten, vilket innebär att relationen mellan dem förblir stabil över tid.

För det andra är registreringsskatten på bensin- och dieseldrivna bilar mycket hög – hela 92 % av det uppskattade försäljningspriset. När skatten för elbilar sattes till noll blev det plötsligt mycket lönsamt att köpa elbil. Men staten förlorade då en viktig inkomstkälla, så år 2019 höjdes skatten till 10 %, och i slutet av 2024 fyrdubblades den. Marknaden kollapsade. EV King och andra återförsäljare såg sina försäljningar minska med upp till 90 %, och många tvingades lägga ner. Därför sänktes skatten igen – och ett nytt system infördes med tre olika nivåer beroende på bilens pris:

  • För fordon som kostar under 10 000 jordanska dinarer (cirka 140 000 kronor) är skatten idag 10 % av försäljningspriset, och den ska gradvis höjas till 15 % fram till 2027.
  • För bilar i prisklassen 10 000–25 000 dinarer är skatten 30 % under 2025, med planerad höjning till 40 % år 2027.
  • För dyrare fordon börjar skatten på 40 % och ska successivt höjas till 55 % till 2027.
20250517 085006 Hur Jordanien blev världsledare inom elbilar

Elbilar ger samhällsvinster

Runt 150 000 elbilar rullar nu på Jordaniens vägar och förbrukar tillsammans cirka 350 GWh el per år. Om dessa fordon hade varit bensindrivna skulle de ha släppt ut 652 000 ton koldioxid årligen – nu har utsläppen minskat med över tre fjärdedelar till bara 162 000 ton. Klimatvinsterna kommer att öka år för år, i takt med att både antalet elbilar och andelen förnybar el växer. Målet är att 50 % av elproduktionen ska komma från förnybara källor till år 2030.

De nya incitamenten för att ladda elbilar under lågtrafik gör dessutom solenergin mer konkurrenskraftig, eftersom elförbrukningen bättre matchar tillgången på solljus. Det bidrar till att Jordanien kan nå sitt mål om klimatneutralitet till 2050 – i linje med hur elbilsboomen globalt bidrar till minskade utsläpp.

Luftkvaliteten kommer förstås också att förbättras, vilket är särskilt viktigt i Jordaniens kuperade huvudstad Amman. Där tenderar luftföroreningar att stanna kvar och förvärras av både dammstormar och det så kallade ”heat islands” som kan vara mycket påtaglig i städer. Just nu pågår intensiva diskussioner om ett förslag att införa en ”grön zon” i Amman, där endast elbilar skulle tillåtas. Det skulle förbättra luftkvaliteten och främja hållbar mobilitet. Om detta specifika initiativ blir verklighet återstår att se, men oavsett det positionerar sig Jordanien redan nu som en oväntad tvåa i världens elbilsutveckling – bara slaget av Norge – och med stor relevans för andra länder.

Medan Norges världsledande elbilsomställning ofta viftas bort för att det är ett så rikt land, väcker Jordaniens omställning frågan: Om de kan – varför skulle inte vi kunna?

Läs den utförliga originalartikeln hos Forbes


Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet

Mattias Goldmann Hur Jordanien blev världsledare inom elbilar

Mattias Goldmann

2030-sekretariatet

Line 3 Hur Jordanien blev världsledare inom elbilar
Line 3 Hur Jordanien blev världsledare inom elbilar