När fem nya E85 modeller lanseras i Sverige under 2021 finns en chans att en viktigt biobränsle behåller sin plats på den svenska marknaden. 2030-sekretariatet välkomnar Hedin Bils satsning – nu behöver drivmedelbolagens svara.

Med fem nya modeller för E85 får vi en femdubbling av antalet modeller som kan köra på E85 i Sverige. I Frankrike har Land-Rover och Jaguar lanserat ytterligare modeller som kan leta sig hit. Detta kan vara ett trendbrott.

Eftersom etanol är det vanligaste biodrivmedlet i världen med ungefär 75 procent av den globala produktionen är det en viktig del i att vi skall klara omställningen i transportsektorn. Nya modeller på marknaden är viktigt, och konventionella bensinbilar kan konverteras till en låg kostnad. Från 2022 inför regeringen ett stöd till konvertering av etanol och gasbilar.

I Sverige producerar bioraffinaderiet Lantmännen Agroetanol en etanol med över 90 procent klimatreduktion. Den är så bra att det mesta exporteras till Tyskland, som ställer allt tuffare klimatkrav på biodrivmedel.

Ford var först redan när E85 bilar lanserades i Sverige för snart 15 år sedan. När Ford lanserade sin flexifuel Focus model 2008 tog den Sverige med storm. En populär bil som kunde köras på ett biodrivmedel med upp till 80 procent minskad klimatpåverkan – och som inte kostade mycket mer än en vanlig Focus. Snart var nio av tio sålda Ford Focus flexi varianten, och 2011 hade vi 2030 tusen E85 bilar i Sverige – faktiskt fler än de laddbara bilarna på svenska vägar idag.
Sedan kom flera bakslag.
Årets bild 2008 visade en brasiliansk etanolanläggning med bolmande svart rök. Det sades att den eldades med kol. Nu var det inte så. Bilden var manipulerad så att röken såg svart ut, i själva verket eldades denna etanolanläggning av rester från produktionen. Betydligt billigare än importerad kol.
Några år senare lastade DN journalister bakluckan full med bröd för att visa att etanol konkurrerade med mat, en vanligt spridd missuppfattning vid den tiden. Idag vet man att det är priset på råolja som styr matpriser, biodrivmedel är inte mer kopplat till matpriser än kaffe.
Ett parti importerad etanol från Europa som hade tekniska problem, och genom en ryckig skattepolitik blev E85, tror miljövinsten, dyrare än bensin per kilometer.
Idag är debatten mer mogen, och kvalitetskraven på drivmedlet har utvecklats. Nu är det upp till drivmedelsbolagen att både behålla de drygt 1 000 tankställena för E85, och se till att priset vid pump håller sig just under bensinpriset. Annars får vi inte den snabba ökning i etanolbaserat biodrivmedel som vi verkligen behöver. Återigen – ingen konkurrens mot el, biogas eller biodiesel – vi behöver alla lösningar på den svenska marknaden.
De fem bilar det handlar om:
  • Fiesta 95hk
  • Puma 125hk
  • Transit Connect L1 och L2 100hk
  • Focus 125hk mildhybrid – lanseras kvartal 3
  • Kuga elhybrid – lanseras kvartal 3. Dock inte laddhybriden.

2030-sekretariatet saknar fortfarande en elhybrid på biobränslen. Carstedts i Umeå erbjuder redan en efterkonverterad laddhybrid vid leverans, den första etanol laddhybriden direkt från handlare. Här vi vi se fler aktörer!

JAKOB LAGERCRANTZ
2030-sekretariatet