Regeringen tog idag 1 juni 2021 emot UTREDNINGEN OM UTFASNING AV FOSSILA DRIVMEDEL samt eventuellt förbud mot försäljning av nya bensin- och dieselfordon. Utredningen föreslår inget stoppdatum för förbränningsmotorer men allt hårdare krav på utsläpp från fordon, och ett förbud mot att sälja fossila drivmedel från 2040. ”Utredningen visar tydligt att elektrifieringen behöver biodrivmedel som komplement för att klara klimatmålen till 2030”, kommenterar Jakob Lagercrantz, vd, 2030-sekretariatet.

I takt med att elbilarna vinner marknadsandelar har kraven höjts på ett förbud mot bilar med förbränningsmotorer. Det internationella energiorganet IEA har beräknat att det tar till mellan 2035 och 2040 innan klimatnyttan från elektrifieringen tar över från biodrivmedel. Även med ett starkt fokus på elektrifiering, med andelar över 50 procent av nybilsförsäljningen, dominerar de befintliga fordonen vägarna, helt enkelt för att det tar tid att byta ut en nationell bilpark.

– Det är bra att utredningen ser till utsläppen snarare än tekniken, säger Jakob Lagercrantz, vd, 2030-sekretariatet, och fortsätter: För att klara klimatmålen behöver vi tackla utsläppen från befintliga fossildrivna bilar på vägarna. Med ensidigt fokus på el och nybilsförsäljning får vi en marginell klimatnytta på kort sikt, vilket är den tidsram vi jobbar inom för att nå de svenska klimatmålen för transportsektorn.

2030-sekretariatet ser el som huvudspåret för lätta fordon, och har i en oberoende fordonsprognos visat hur Sverige med en kombination av biodrivmedel och el kan klara miljömålen för transportsektorn till 2030.

– Utredningen stärker 2030-sekretariatets analys och visar tydligt att det tar alltför lång tid att klara omställningen om vi ska lita enbart till en teknisk lösning. Vi behöver att alla fossilfria drivmedel kompletterar varandra. Hit hör både alternativa drivmedel som kräver förbränningsmotorer, och el. Det är bara de fossila bränslena som tjänar på att vi skapar en motsättning mellan förnybara drivmedel, kommenterar Jakob Lagercrantz.

Fortsättningsvis menar han att Sverige behöver gå i spetsen och införa ett livscykelperspektiv på klimatbedömningen av drivmedel om ska klara av att fasa ut de fossila drivmedlen. I enighet med utredningen lyfter han också behovet av att minska onödig bilanvändning genom smarta resealternativ och transportlösningar.

Utredningen rekommenderar även förändringar i reduktionspliten, och aviserar ett handelssystem mellan drivmedel. Överlag innehåller utredningen en rad anpassningar till en trolig utveckling inom EU.

– Utredningen går längre än direktivet genom att kommentera reduktionsplikten. Här har vi reservationer, bland annat att rena biodrivmedlen ska inkluderas i kvoten. Denna dialog måste föras inom ramen för reduktionspliktens kontrollstation, men vi delar bilden av att alla delar i omställningen måste ses över, säger Jakob Lagercrantz.

Kontakt

Önskar du fler kommentarer, analys eller information? Vänligen kontakta

Jakob Lagercrantz
Vd, 2030-sekretariatet
E-post: jakob.lagerctranz@2030sekretariatet.se
Telefon: 0708 17 38 08

Vill du veta mer om 2030-sekretariatet? Vänligen kontakta

Agnes Bondelid
Strategisk kommunikatör
E-post: agnes.bondelid@2030sekretariatet.se
Telefon: 0707 34 38 78

(Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet)

JAKOB LAGERCRANTZ
2030-sekretariatet