Med två dagars varsel avskaffades bonusen för elbilar, gasbilar och laddhybrider den 8 november 2022. Det gav en rusning som avspeglas i statistiken, med 42,5% rena elbilar, 22,1% laddhybrider och 0,6% gasbilar, totalt 65,2% av nybilsregistreringen – två tredjedelar av alla nya bilar var bonusbilar! Men 2030-sekretariatet varnar för att andelen minskar om inte marknaden fortsatt får någon form av grön stimulans.

PRESSMEDDELANDE 1 DECEMBER 2022

– Sverige tillhör den absoluta världsledningen i omställningen till laddbart och fossilfritt. Men det beror mycket på den bonus som funnits för ladd- och gasbilar. När den nu mycket hastigt rycks bort, försämras konkurrenskraften. Tillsammans med en kraftigt sänkt reduktionsplikt och ett höjt reseavdrag för bensin- och dieselbilar, men inte för elbilar, betyder det tyvärr att 2030-målet och vår roll som förebild i omställningen hotas, säger Mattias Goldmann, 2030-sekretariatet.

2030-sekretariatet varnar för att blåsa ”faran över” i närtid; många hann beställa sin elbil innan deadline och leveranstiderna är långa, vilket innebär att det först en bit in på 2023 går att fullt ut förstå effekterna av att klimatbonusen avskaffats. Sekretariatet uppmärksammar också regeringen på att det nu i riksdagen lagts flera förslag på hur bonus-malus kan göras billigare och träffsäkrare, bl.a. genom att sänka pristaket för bonusbilar och att utesluta laddhybriderna.

Mest registrerade bonusbilar hittills i år är Volkswagen ID4, Volvo XC60 laddhybrid, Kia Niro EV, Volvo XC40 Pure och Tesla Model Y. På topp-20 är 14 rena elbilar och 6 laddhybrider. Första gasbil finns på 49:e plats bland bonusbilarna, Volkswagen Golf TGI som nu slutar säljas.

– Biogas är ett utmärkt, klimatsmart och cirkulärt drivmedel. Därför är vi bekymrade att utbudet av gasbilar minskar och uppmanar regeringen att förverkliga riksdagsbeslutet om att stimulera efterhandskonvertering, säger Mattias Goldmann.

Av de nya bussarna var 36% eldrivna i november, medan 18% av de nya lätta lastbilarna var eldrivna. De eldrivna lätta lastbilarna granskas särskilt av 2030-sekretariatet, som medarrangör av eComExpoSummit, sammanfallande med eComExpo 2-4 december.

– Ett enkelt sätt att gynna omställningen något är att låta eldrivna nyttofordon på upp till 4,25 ton få framföras på vanligt B-körkort. Förslaget finns på regeringens bord och har redan genomförts av många andra EU-länder, avslutar Goldmann.

All statistik kommer från Mobility Sweden.

För ytterligare information se 2030-sekretariatet.se.

Intervjuer via Maria Stenström, maria.stenstrom@2030sekretariatet.seeller 073-444 15 48.

MATTIAS GOLDMANN
2030-sekretariatet